Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi løser dine rørproblemer!

Annonse fra Nordodden Rørservice AS

Rørleggernes historie strekker seg helt tilbake til antikkens tid. Opp gjennom århundrene har naturligvis både rørsystemer og rørleggerfaget utviklet seg. Behovet for en dyktig rørlegger – det har ikke endret seg! Det passer utmerket for Nordodden Rørservice AS.

Adresse
Bogvegen 43, 8288 Bogøy

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 15:30

– Vi er et relativt ferskt selskap, men erfaringsmessig har vi ansatte mer enn 30 år i bransjen, forteller Morten Mehus, daglig leder for Nordodden SA og Nordodden Rørservice AS. 

Nordodden Rørservice AS er en datterbedrift under Nordodden SA, som ble stiftet i 1984. Etterspørsel av rørleggere har vært økende de siste årene, så Nordodden Rørservice ble etablert i januar 2018. De utfører komplette rørinstallasjoner for både private og proffmarkedet.

– Vi jobber fortsatt på akkurat samme måte som før, men under et annet navn. Det ble etablert en røravdeling på Nordodden i 2014, som i januar 2018 ble omgjort til et eget AS. Med en stadig økende arbeidsmengde så behovet tydelig når det kommer til dyktige rørleggere, forteller Mehus videre.

I dag er det 2 rørleggere og 1 lærling i bedriften. Oppgavene er fordelt slik at én rørlegger i hovedsak tar seg av prosjekter og én tar mest serviceoppdrag. Dette gir en mer komplett opplæring for lærlingen, som bytter om å bli med de to drevne rørleggerne ut. 

Rørleggermester Morten Mehus på oppdrag (Foto: Eirik Jensen)

Et godt sted for lærlingene

– Det er veldig bra å være lærling i Steigen og omegn. Jeg tok selv lærlingtiden min her, og hadde et utrolig utbytte. I Steigen er det mange eldre bygninger, hvor både vannsystem og rør er gammelt. Lærlingene får naturligvis opplæring i nye installasjoner også, men i tillegg kommer de gamle rørene og utskiftning av disse. Det er veldig lærerikt her ute på landsbygda, smiler daglig leder.

Mehus selv har lang erfaring fra bransjen. Han startet som lærling i Steigen, før han flyttet til Trondheim og utdannet seg som rørleggermester. Her jobbet han først som servicerørlegger for så å drive en varmepumpeavdeling hos et firma som heter K Lund AS. Han ble ansatt i Nordodden SA i 2014, hvor hovedansvaret var å drive røravdelingen.

– Da jeg ble ansatt så var det ingen faste rørleggere i selskapet, annet enn meg selv. Det viste seg raskt at her var det et stort marked, så i løpet av 2015 hadde vi ansatt to rørleggere til. Det er vi jo godt fornøyd med, forteller han. 

Stian Karlsen har full kontroll på rørene.

Stolte av lokal tilknytning

Nordodden Rørservice påtar seg alle oppgaver innen rør og utfører alt fra små til mellomstore oppdrag. De utfører komplette rørinstallasjoner i nybygg, rehabilitering og oppussing av bad og kjøkken. Det er en variert arbeidsdag for rørleggerne, og den ene dagen så er det å bytte ut et blandebatteri mens neste dag er det full rehabilitering av et bad eller utskiftning av en varmepumpe.

– Steigen og omegn er spennende områder å jobbe i siden det skjer så mye her. Det er gøy å være med på den lokale utviklingen. I tillegg er vi med å sponser lokale arrangement og aktiviteter. Da støtter vi lokalmiljøet, samtidig som vi får ut navnet vår, sier den erfarne rørleggeren med et smil.

Bedriften har kanskje ikke vært etablert under navnet Nordodden Rørservice AS så lenge (januar 2018), men har allerede etablert seg godt og bygd opp et sterkt navn. Mehus forteller at de har et godt rykte, mye takket være Jungeltelegrafen fra fornøyde kunder. Han mener at bedriftens filosofi om nøyaktighet, punktlighet og kvalitet i arbeidet er hovedårsakene til at arbeidsmengden øker og øker.

– Så kommer vi jo ikke utenom at våre rørleggere er dyktige og faglig sterke. Kundene står i fokus, og vi vektlegger også høflighet og respekt når vi er hjemme hos noen på oppdrag. Bare noe så enkelt som å ta av seg på beina før man trasker inn med arbeidsstøvler legges merke til av kunden, understreker han. 

I hektiske perioder, som den vi er inne i nå, er det noen ganger lang ventetid før det er plass i kalenderen hos Nordodden Rørservice. De aller fleste foretrekker å vente til vi har mulighet til å påta seg jobben. Dette betyr at bedriften gjør en god jobb, som er verdt å vente på. 

- Men det er jo selvfølgelig beklagelig at det blir lang ventetid, og det er blant annet derfor vi i disse dager har lyst ut stilling etter en rørlegger til, sier Mehus. 

Hverdagene er hektiske, og med kravet om at alle fyrkjeler skal byttes ut innen 2020, regner ikke Mehus med at det blir mindre å gjøre fremover.

– Henvendelser på bytting av varmepumper har økt betraktelig den siste tiden også. Mange av oppdragene går også på utbytting av varmtvannstanker fordi enkelte forsikringsselskaper stiller strengere krav. Er tanken over 15-20 år gammel burde man absolutt vurdere å bytte den ut, råder Mehus.

Det samme gjelder for vann- og rørsystem i huset. Er det over 30 år gammelt, kan det gi avkortning hos forsikringsselskapene, og bør vurderes å bytte ut. 

– Vi jobber med vann, som har et enormt skadeomfang, og vi kommer gjerne med råd, tips og veiledning for den beste løsningen, enten det gjelder nybygg eller rehabilitering. Vi har også gratis befaring, og alle er velkommen til å kontakte oss slik at vi kan ta en gjennomgang, sier Mehus. 

Stian Karlsen, lærling Arthur Kosmo og Marius Mehus, som er innleid fra Mehus Service AS (fra venstre) er ute på et spesielt oppdrag på Mannshausen (Foto: Eirik Jensen)

Nå venter en rekke spennende prosjekter på rørleggerne og lærlingen hos Nordodden Rørservice. De skal i gang med en tremannsbolig, hvor de utfører en komplett installasjon. Så er det service på 20 oppdrettsanlegg og en rekke oppdrag med bytte av varmtvannstanker og blandebatterier.

Et veldig spennende oppdrag er installasjonsjobben i tre nye hytter hos eventyreren Børge Ousland. Han har nemlig funnet sitt paradis på øya Mannshausen i Steigen.

Med fokus på kvalitet og service skal Nordodden Rørservice sørge for at vannet flyter som det skal i rørene og at vannlekkasjer unngås. De oppfyller kravene som stilles til en rørlegger, og de utfører oppdragene med et smil! 

Nordodden Rørservice AS

• Vi utfører komplette rørinstallasjoner i nybygg, rehabilitering og oppussing av bad og kjøkken, levering og montering av varmepumper, utleie av diverse utstyr (avfukter, kjerneboreutstyr). 

• Vi påtar oss alle oppdrag innen rørleggerfaget for både private og proffmarkedet.

• Nordodden Rørservice AS er en del av Nordodden SA. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet