Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Når noe skal løftes…

Tar vi løftet for deg!

Annonse fra Nordlandskrana AS

Nå er det 38 år siden Nordlandskrana foretok sitt første tunge løft. Siden 1980 har maskinene jobbet iherdig, traust og stødig med å løfte og transportere både tunge og store, og mindre og lettere ting rundt om i distriktet. Moderne utstyr og erfarne operatører sørger for at oppdragene utføres med fokus på sikkerhet. Resultatet er godt fornøyde kunder.

Nordlandskrana AS så dagens lys i 1980 da Jan Pedersen satset på utleie av mobilkraner. Etter hvert utviklet selskapet seg, og driver i dag med alt fra enkle løft til mer utfordrende og tunge løft.

– Det var min far (Jan) som, sammen med tre andre, startet det hele. Den gang som et IS, men i 1985 ble Nordlandskrana til et AS. I dag er vi seks aksjonærer, inkludert meg, sier Kenneth Pedersen. Han har jobbet i selskapet siden 1990, men i 2013 overtok han som daglig leder.

– Min far gikk av med pensjon rett før jul det året. Han skulle ta juleferie, og det pågår vel fortsatt. Men det er vel fortjent etter så mange år i arbeid, smiler han.

Eventyret med Nordlandskrana AS begynte med én mobilkran. Løft etter løft ble utført, og i dag er det en solid bedrift med 11 ansatte. Bedriften har også lærlinger med på laget, som etter utført lærlingtid blir i bedriften.

– Vi er fornøyd med at vi kan tilby lærlingene å bli hos oss når de har bestått fagprøven. Etter to år hos oss så har vi sett dem i auksjon, vi har lært dem opp, testet dem og vet at de oppfyller kravene vi stiller med tanke på utføring av oppdrag, forteller Pedersen. I tillegg er det viktig å rekruttere innenfor det feltet vi arbeider slik at vi kan videreføre bransjen, legger han til. 

Ingen løft er for store, tunge eller for små for kranførerne hos Nordlandskrana AS

Vi tar byrden for deg

Nordlandskrana AS påtar seg oppdrag i hovedsakelig i Nordland, men de har også utført tunge løft og transportoppgaver i Troms, Finnmark, ja, til og med i Sverige. Oppdragene kommer fra både private og proffmarkedet. De løfter for alle, og ingen oppdrag er for små eller for store. De drevne operatørene har flyttet alt fra madrasser til pianoer, bygg og transformatorer.

– Vi løfter alt som løftes kan vi, ler Pedersen.

Det er ikke bare utføring av oppdraget som prioriteres hos Nordlandskrana AS. Sikkerhet står også i fokus. Storparten av de ansatte har mange års erfaring innen bransjen, hvorav flere har fått tildelt Gullklokka (25 år) for lang og tro tjeneste i samme bedrift. Pedersen sier at de er en liten, men solid bedrift hvor de ansatte trives. Sosialt samvær utenom arbeidstid er viktig. En gang hvert andre år lar de kranene hvile og reiser utenlands for å koble av litt.

Jobben som kranfører er krevende og utfordrende. Det kreves spesialkompetanse for utføring av løft og transport, og det er mange detaljer som skal på plass før de kan starte selve flyttingen. Selv om Pedersen nå for det meste sliter ut kontorstolen og fyller dagene med den daglige driften, hender det fortsatt at han er med oppdrag når behovet melder seg. 

Mannskapene fra dere er profesjonelle til fingerspissene og utgjør et utrolig sterkt team som det er en fryd å samarbeide med.

Svært en godt fornøyd kunde

I kranførerens sko

Nordlandskrana AS har opparbeidet seg et sterkt navn og et godt rykte, noe som gjenspeiler seg i en fast kundebase, både av private og på proffmarkedet.

– Kunder som kommer tilbake eller som anbefaler oss er jo alltid hyggelig. Vi er dyktige, kunnskapsrike og gode på det vi driver med. Så har vi jo konkurransedyktige priser, sier Pedersen. Positive tilbakemeldinger fra kundene er jo alltid et pluss, som gir et lite løft i arbeidsdagen. Når det kommer til akkurat dette så har Pedersen en av de mer uvanlige, men hyggeligste, tilbakemeldingene man kan få. Avisa Nordland stilte følgende spørsmål til leserne: Du får være i skoene til en annen bodøværing én dag. Hvem velger du og hvorfor?

Svaret fra en av leserne var nettopp kranfører Kenneth Pedersen!

Kranføreren selv ler godt av dette, som innrømmer at innslaget i lokalavisen førte til mange morsomme tilbakemeldinger fra venner, familie og kunder.

Du få være i skoene til en annen bodøværing én dag. Hvem velger du og hvorfor?

Ojsann- en Bodø-væring? Kranfører Kenneth Pedersen fra Nordlandskrana. En drøm å kunne ha hans ferdigheter, med varsomhet og intelligens flytte en diger stein, 20 tonn med millioner av års historie, inn på en plass hvor alle kan ta på og dele det du har klart å håndtere – uansett om du krabber, går eller sitter i rullestol. Og det for alltid. 

Steinen det refereres til er den som ble transportert til Stormen (red. anm.).

Nesten på plass! Steinen ankommer Stormen, som en del av den permanente utstillingen.

Vi løfter for lokal utvikling

På spørsmål om hvilke oppdrag de husker best, så står bidraget til Stormen, kulturkvartalet i Bodø, høyt på listen. Nordlandskrana AS var med på å flytte de store granittsteinene som er stilt ut, hvorav én av disse er kjent som Eventyrsteinen. Kunstner A. K. Dolve fant noen steiner i fjæra som hun ville skape noe kunstnerisk med, og oppgaven med løfting og transport, den falt på Nordlandskrana AS. I dag er det en stein i kjelleren og en stein på taket, begge nøyaktig plassert av de dyktige kranførerne i den lokale bedriften.

– Det var et utfordrende oppdrag, og en spesiell oppgave, men den ble suksessfullt utført, sier Pedersen fornøyd.

Andre spennende oppdrag inkluderer en hangar på 30x30 meter som ble flyttet til Bodø Flyklubb og Nordlandshallen. 

Det er sterkt vekst og mye utbygging i Bodø for tiden, og Nordlandskrana AS har fått gode kontrakter med entreprenører innad i Bodø by. Gjengen gleder seg til å få være en del av den lokale utviklingen og ser frem til både tunge og lette oppgaver i tiden som kommer.

Nordlandskrana AS har fokus på kvalitet og sikkerhet. Tunge løft er deres ekspertise. Orker ikke du å ta jobben, så løfter de for deg! 

Nordlandskrana AS

• Nordlandskrana tilbyr en rekke tjenester gjennom vår utvidede maskinpark, som inkluderer blant annet mobilkraner, lastebilkraner og trekkvogner.

• Våre hovedtjenester er utleie av mobilkraner og alt innen løft og transport.

• Vi utfører det meste av spesialoppdrag innen løft og transport.

• Vi har høy kompetanse både blant våre ansatte og på utstyret vi bruker i arbeidet.

• Vi leverer alltid den tjenesten kunden ber om.

• Vi opererer i tillegg ut fra en gjennomgående liste av protokoller, rutiner og godkjenninger for å sikre at den tjenesten vi utfører ikke bare blir utført, men også utført på en sikker, kontrollert og riktig måte.

• Vi setter kontrollering av ansatte og maskinpark veldig høyt. Rutiner for sikkerhet og godkjenning er viktige momenter i alt vi driver med.

• Selskapet ble etabler som IS i 1980. I 1985 ble det omdannet til dagens AS.

• Selskapet har i dag 11 ansatte og holder til i egne lokaler sentralt i Bodø. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet