Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne garanterer deg mange flere fine utedager

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Du kjenner den godt. Den iskalde vinden som kommer snikende når du har det som finest på terrassen. Men løsningen trenger ikke være langt unna.

Noen ganger er det bare å innse at vi bor her vi bor, og at utesesongen begrenser seg deretter. Men det trenger ikke være slik. Anneks Grimstad er løsningen for deg som ønsker maksimal utnyttelse av de lyse månedene.

- De aller fleste av oss ønsker jo å ha en så lang utesesong som mulig. Med dette uterommet får du det. Anneks Grimstad kan åpnes i front, slik at du på ingen måte mister følelsen av å sitte ute. Og inne kan du male og innrede det akkurat som du vil for å sette ditt eget personlige preg på det, sier Kristian Edvardsen hos Byggmakker.

Anneks Grimstad kommer som byggesett som de fleste klarer å sette opp selv uten problemer.

- Er du usikker på om du klarer det, er det bare å komme til oss på Byggmakker, så skal vi hjelpe deg i gang.

Her kan du lese mer om Anneks Grimstad

Terrasse

Kanskje skal du i gang med å bygge din egen platting eller terrasse, og føler deg usikker på om du klarer det? Kristian hos Byggmakker er i tilfelle rett mann å snakke med.

Her kan du se og lese tipsene til Kristian

Materialvalg er også noe mange er usikre på. Her er det særlig to typer det står mellom.

- Du har vanlig impregnerte bord som er de rimeligste, men disse krever en god del vedlikehold for å holde dem fine. Royalimpregnerte bord holder seg derimot fine lenger, og trenger ikke like hyppig vedlikehold, sier Kristian.

Her finner du alt du trenger å vite om materiale

Vinyl- og glassrekkverk

Vedlikehold er også gjerne grunnen til at mange nå går bort fra det tradisjonelle trerekkverket på terrassen. Nå er det helt andre typer materiale som er trenden.

- Det går mye av vinyl- og glassrekkverk, og det er nok mest fordi det er helt vedlikeholdsfritt. Det eneste du trenger å gjøre er å spyle det en gang i blant, sier Kristian.

Tradisjonelle rekkverk hindrer innsyn, og kan samtidig stikke av med mye av utsikten der dette er ønskelig. Dette kan løses ved å kombinere glass med enten tre eller vinyl.

- Det går fint å blande de to, slik at du har vinyl/tre der hvor du ikke ønsker innsyn, og glass der hvor du vil ha utsikt. Dette er en flott kombinasjon og man trenger ikke å påkoste glass hele veien.

Dersom du ønsker mer informasjon

om uterom, terrasse eller vinyl- og glassrekkverk, kan du kontakte Kristian Edvardsen, ke@gj.no, 755 41916

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet