Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik får du en strøken og mosefri plen uten å løfte en finger

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Mange hageeiere kjemper en forgjeves kamp mot mose i plenen hvert eneste år. Hva med å investere i noe som fjerner den for deg, og som samtidig holder plenen nyklippet hver eneste dag?

Det tok noen år før robotene for alvor inntok norske plener, men nå er utviklingen eksplosiv.

- Salgskurven for robotgressklippere går rett til himmels, sier Morten Bruce Dyrud hos Byggmakker i Bodø.

Tar knekken på mosen

Årsaken er en kombinasjon av null vedlikehold, og følelsen du får av å komme hjem til nyklippet plen. Men det ikke alle vet er at den også tar knekken på hageeierens kanskje verste fiende – mosen.

- Jevnlig bruk av robotgressklipper dreper mosen. Mange bruker mye tid og penger på å bli kvitt mosen hvert eneste år. For så å gjøre det samme året etter. Med en robotgressklipper slipper du dette, sier han.

For to år siden solgte Byggmakker i Bodø et par robotgressklippere. Året etter tok det imidlertid helt av, og det siste året er økningen på flere hundre prosent.

- Det er vanskelig å si hvorfor folk var så skeptiske i starten, men nå ser vi virkelig at folk har fått øynene opp for dette. En robotgressklipper er heller ikke vanskelig å installere, men dersom du likevel ønsker at vi tar oss av installasjonen, så gjør vi det mot et lite vederlag, sier Dyrud.

Her finner du et utvalg robotgressklippere

Ikke bare roboter

Byggmakker fører selvsagt også andre typer gressklippere, som den klassiske bensindrevne og den elektriske.

- Jeg pleier å si at bensinklipperen er for deg som klipper plena sjelden. Vi selger mer av den elektriske, og denne passer også fint for de fleste plener. Har du en litt «kronglete» plen, kan en bensinklipper være det beste siden den har fremdrift, og kan hjelpe deg i mer ulendt terreng. Er du på jakt etter en gressklipper, så har vi helt sikkert det du trenger her hos oss. Det er bare å stikke innom, sier han.

For mer informasjon om gressklippere

Morten Bruce Dyrud

mbd@gj.no

755 41910

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet