Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra sjarmløst til sjarmerende

– Vi hjelper deg med drømmeboligen

Annonse fra Fargerike Malerstua Bodø

Er du en av de som finner det vanskelig å ta riktige valg, når det gjelder din bolig? Har du kanskje en tanke om hva du ønsker, men sliter med å komme i gang? Vi kommer gjerne hjem til deg, og hjelper deg med å skape det hjemmet du ønsker deg!

Våre farge- og interiørkonsulenter tilbyr nå alle våre kunder hjemmebesøk.

Vi har stor kompetanse innenfor farge, tapet, gulv, interiør og solskjerming, og kan hjelpe deg på veien mot drømmehuset.

- De fleste har tanker rundt hvordan de vil ha det, men synes det er vanskelig å ta det endelige valget. Da er det lurt å få noen andre til å komme med noen forslag. Vi opplever ofte at mange til slutt ender opp med noe helt annet enn hva de trodde, forteller Ranveig Sæthre

Fargerike Malerstua tilbyr nå hjelp, hjemme i din egen stue.

I en interiørfokusert hverdag, er det i aller høyeste grad mange som ønsker en slik veiledning og har behov for hjemmebesøk. Interiørspesialistene våre har god kompetanse til å se helheten og skaper gjennomførte interiørplaner som passer til kundens ønsker og behov.

- Det er mange som ikke kjenner til at vi har dette tilbudet.

Når vi kommer hjem til deg på befaring, har vi med oss fargeprøver, fargekart og tapetbøker. Dersom du ønsker hjelp til valg av for eksempel gardiner, tar vi gjerne med oss stoffprøver. – Og for de som ønsker det, tar vi også turen hjem til deg for å finne riktig solskjerming.

- Vi er alltid to når vi kommer på besøk. Fire øyne ser som kjent bedre enn to, forteller Siv Christensen. 

Hvordan gjør du det?

Ta kontakt med oss, og avtal møtetidspunkt.

Når vi kommer hjem til deg kartlegger vi dine ønsker og behov ved hjelp av gode verktøy slik at vi vet hva du liker, og vi tar alle nødvendige mål.

Videre vurderer vi et hav av muligheter og setter sammen et forslag som kan passe fint hos deg. Interiørspesialistene våre har god kompetanse til å se helheten og skaper gjennomførte interiørplaner etter dine ønsker.

Vi inviterer deg så tilbake til butikken for å få presentert hvilke stilvalg, farger og materialer vi tenker blir riktig. Du vil også få et nyttig moodboard med tips, fargeprøver og informasjon du trenger til den videre oppussingen.

- Kundene kommer gjerne med tegninger av rommet de ønsker hjelp med, og det er veldig fint for oss. Da får vi en bedre følelse av hva vi har å jobbe med. Det er mange faktorer som spiller inn, som for eksempel lys og vinduer.

Det er også en fordel om kunden kommer innom oss på forhånd, slik at vi har møtt hverandre før vi plutselig står på døra, sier Mia Johansen. 

Satser stort på farger

For noen år tilbake var det mye anonyme farger som var i vinden, nå skal man derimot gjerne spille på fine fargekombinasjoner.

- Folk har helt klart blitt tøffere. Det går mye mer i farger nå. Tapet er også på vei tilbake. Det er ikke slik at man trenger tapetsere hele rommet, men heller kanskje én eller to vegger. Det er veldig mange spennende mønstre å velge i, legger Christensen til. 

For mer informasjon om hjemmebesøk

ta kontakt med Fargerike Malerstua på tlf: 75 50 05 40, eller ta turen innom i Verkstedveien 7, i Bodø.

Det ligger også mer informasjon om våre hjemmebesøk på https://www.fargerike.no/hjemmebesok/

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet