Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

For deg som skal skifte dør, tak eller vindu

Annonse fra XL Bygg Kåre Abelsen

Selvrensende vinduer, mosebeslag på tak og utradisjonelle dører, er bare en liten del av hva XL-bygg kan tilby hvis du skal pusse opp. I dag finnes det et enormt utvalg i forskjellige varianter av dører, tak og vinduer. Derfor kan det være vanskelig å orientere seg og ta de riktige valgene. Da hjelper XL-bygg deg mer enn gjerne.

I tillegg til å ha rent praktiske funksjoner i forhold til isolering og sikkerhet, er husets dører interiørdetaljer som gir særpreg og stil. Dører skifter vi ikke mange ganger i løpet av livet. Det er derfor viktig med god ekspertise rundt valg av dør.

– Vi opplever at mange kommer hit i forbindelse med nybygg, så har du i tillegg de som tenker, nå er døren min moden for utskiftning, nå skal jeg ha ny, forteller butikkselger Bjørnar Bjerk på XL-bygg i Bodø.

– Du ser ofte at en dør er ferdig hvis den er slitt, falmet i fargen, har fått litt småsår eller at den ikke har den finishen den brukte å ha. Da er det kanskje på tide å skifte den ut. Døra er jo det første som møter deg når du kommer hjem til noen, så det er mange som tenker at den burde se fin ut.

– Det finnes mange typer og varianter av dører. Du har både billige og dyre dører.

Den største forskjellen er overflatebehandling og isolasjonsevne. Du har også noen dører som er tilpasset ekstremt klima. Da får du en ekstra beskyttelse på døren som holder seg bedre. I tillegg har det også blitt veldig populært med andre farger enn hvit den siste tiden. Grått og svart er veldig i vinden. Vi selger en del av dette, sier Bjerk.

Les mer om dører her

Valg av vinduer og balkongdører har blitt mer komplisert enn tidligere. Myndighetenes krav har økt, det samme har valgmulighetene.

– Hvis malingen er slitt, glassene er punkterte og du ser det kommer dugg på innsiden av glasset. Da er det på tide å skifte ut vinduene. Mange skifter også vinduer når de etterisolerer vegger, da tar de dem gjerne i samme slengen.

– Normal levetid på vinduer er ca. 25-30 år. Med riktig vedlikehold vil de vare lengre. Noen ganger må man kanskje skifte oftere. Men det finnes mange tilvalg man kan gjøre på vinduer, som f.eks. aluminiums kledning. Dette kan man legge på vinduet for å gi en ekstra beskyttelse. Du finner også frostet glass, soldemping, støydemping og selvrensende glass, som vi ser blir mer og mer populært, sier Bjerk.

Les mer om Aluminiums kledning her.

Å bytte tak er en investering, som ved siden av å ha funksjonell og estetisk verdi, også øker verdien på boligen din. Det beste du gjør for taket ditt, er å ta turen til ekspertene hos XL-bygg som ser hele kostnadsbildet – ikke bare kvadratmeterprisen på takdekket!

De fleste velger å gå helt nye veier når de skal velge nytt tak på boligen sin. Mange har takshingel, altså papptak i dag. De har en holdbarhet på ca. 25 - 30år.

Disse velger gjerne å gå over til f.eks. Decra tak, som er en type taksteinsplate. Denne typen tak er kjent for å være veldig solide og har et godt rykte på seg. Da får man den fine taksteinsfølelsen, forteller Bjerk.

Det er et godt utviklet produkt, som er egnet for å tåle tøft norsk klima, noe som bidrar til at den kan leve i mange år.

For de som sliter med skitt og mose, tilbyr vi også mosebeslag i zink eller i kobber. Dette er med å forebygge godt. Hvis du allerede har fått skitt og mose på tak, er det en fordel å vaske dette med børste og vann i forkant av at du legger mosebeslaget, legger Bjerk til.

Les mer om hvilke tegn du skal være obs på når det gjelder taket ditt

Mange kommer forberedte, og er ofte veldig opplyste når de skal handle tak. Det er tydelig at mange gjør god Research i forkant. Andre trenger mer assistanse. Da drar vi gjerne på befaring og måler opp og gir veiledning slik at vi kan levere komplette produkter.

Vi tilbyr også konseptet Klappet og Klart, hvor vi formidler arbeid til våre håndverkere mot at kunden handler hos oss. Det er en stor og tung investering i å kjøpe vindu og tak. Da er det også en trygghet for kunden at vi kan montere for dem, sier Bjerk.

Les mer om klappet og klart her 

XL-BYGG Kåre Abelsen er din lokale faghandel på trelast og byggevarer i Bodø og Salten.

Vi skal arbeide aktivt for å levere høyest mulig kvalitet og service.

Åpningstider:

Mandag-fredag: 07:00-16:00
Torsdag: 07:00-18:00
Lørdag: 10:00-13:00

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet