Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Du kan stole på dine lokale fagfolk!

Annonse fra Ålstadøya Trelast AS – Bygger’n Steigen

En sort og hvit pelskledd krabat sover så søtt på toppen av malingspannene. Han orker så vidt å åpne øynene når kundene får råd og tips om hvilke maling som passer for deres prosjekt. Men etter litt kos på magen, strekker han seg, gjesper litt og hopper elegant ned slik at kundene kan få med seg malingen hjem.

Adresse
Ålstadøya, 8289 Engeløya


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

Hos Bygger’n Steigen er det ikke bare kundene som ønskes velkommen inn. Katten TomTom er blitt butikkens maskot og både lokale og feriegjester kommer innom for å hilse på. Den sorthvite sjarmøren får gjerne både godis og tørrfisk og stiller opp på bilder.

– Han kom hit som kattunge. Vi tror han ble dumpet fra broen og klarte å svømme i land på øya og inn til oss. I begynnelsen var han veldig redd, men med litt tålmodighet og mat så ble han trygg og snill. Nå er han den eneste fastboende på øya, forteller Hege Ørnhaug.

Sammen med mannen Ole Jakob Aalstad driver hun Bygger’n Steigen, Ålstadøya Trelast AS. I 2010 gikk de inn i Bygger’n og i dag er Ørnhaug daglig leder. Med seg på laget har hun og Ole Jakob tre snekkere, en sjåfør, en på lageret, to i butikken og to lærlinger. Også TomTom naturligvis.

– Han er jo blitt en av oss nå. I fjor feiret vi 10 års dagen hans, med fiskekaker og vafler til kundene. Det ble en utmerket feiring og kundene koste seg, ler hun. 

Hege Ørnhaug ønsker velkommen til Bygger'n, hvor kundene står i fokus (Foto: Eirik Jensen)

Butikken ligger vakkert til ved havkanten, og den har nok den vakreste beliggenheten av alle Bygger’n butikkene i Norge. Kundene ønskes velkommen med et smil og en service som strekker seg langt utenom det som er vanlig. Foruten mottoet "Du kan stole på fagfolk" lever de ansatte opp til filosofien om å være positive, blide, hjelpsomme og kunnskapsrike.

– Vi leverer på både kvalitet, faglig kunnskap og service – det er det ingen tvil om, fortsetter Ørnhaug. Hun sier videre at hun er veldig stolt av alle sine medarbeidere og at det var stor stas da Jørn Falk og Per Anders Grava fikk utmerkelsen «Servicehelter – God på service og fag». Utmerkelsen gjelder for alle de ansatte i Bygger’n- kjeden og deles ut hver måned.

Alle de ansatte yter maks for at kundene skal bli fornøyd. Det gjelder ikke bare det faglige, hvor de mer enn gjerne kommer med gode råd og anbefalinger. En dag kom en kunde kjørende for å handle inn det han trengte til prosjektet sitt. Med armene fulle av varer fant han ut at bilnøkkelen var låst inne i bilen. Med reservenøkkelen liggende hjemme, en times kjøretur fra Steigen, stod han litt rådvill på plassen. En av de ansatte lånte bort bilen sin slik at kunden kunne kjøre hjem og hente reservenøkkelen.

Slikt blir det fornøyde kunder av, som fikk mer enn bare materialer og utstyr den dagen. 

Fagfolkene med gode råd på lager

Sommeren er kommet også til Steigen, og det er tid for å gjøre uteområdene innbydende og pene. Ørnhaug har mange gode råd å komme med for de som har planer for terrassen:

- Den største feilen som blir begått når man vasker terrassen er bruk av høytrykkspyler. Bruk en hageslange til rengjøringen. Da unngår du at treverket fliser seg opp. Våt terrassen skikkelig med vann og ha så på terrassevask eller terrassefornyer. La midlet virke en stund, skrubb godt og skyll deretter av med å bruke en hageslange. La terrassen tørke ordentlig før du smører på terrassebeis eller treolje, forklarer Ørnhaug. 

Også når det kommer til maling står de dyktige medarbeiderne hos Bygger’n klare til å hjelpe deg. I følge Ørnhaug ønsker nordmenn nå mer og mer av naturen inn i husene sine. Det skal være litt mer livlig, og fargenyanser som blåtoner, grønntoner og brunrøde farger er in. Det minimalistiske, med eggehvitt eller hvitt, er på vei ut.

– Så skal det helst være matte farger på malingen, legger hun til. 

Hege Ørnhaug, Saara Rasinkangas, Jørn Falch, Arthur Johansen, Per Anders Grava og Ole Jakob Aalstad (fra venstre) ønsker velkommen til Byggern (Foto: Eirik Jensen)

Moro på jobb

De ansatte i Bygger’n Steigen er en sammensveiset gjeng som trives godt på jobb. De ønsker at kundene skal få en god kundeopplevelse når de kommer inn i butikken. Ofte er det duften av kaffe, grillmat eller vafler som sprer seg utover parkeringsplassen, slik at kundene får en matbit mens de slår av en hyggelig prat med både de ansatte og andre kunder.

– Vi har også hatt Damenes Aften, hvor det kom 100 stykk hit. I april hadde vi Herrenes Aften, hvor 73 fornøyde mannfolk forlot oss i meget godt humør. Saara, som jobber i butikken, og jeg hadde laget pizzaruller og kake. Med tanke på antallet var vi helt overveldet sier Ørnhaug entusiastisk.

I tillegg til maling, god service og aktiviteter, leverer Bygger’n også alt innen bygningsmateriale, belysning, verktøy og håndverkervirksomhet. De bistår også med nytt kjøkken, garderobe og baderominnredning.

TomTom har utnevnt seg selv som vokter av malingspannene hos Bygger'n Steigen. Til stor glede for både ansatte og kunder! (Foto: Eirik Jensen)

Ørnhaug og mannen har også sitt eget byggeprosjekt. På Bogen skal det stå klare terrasseleiligheter, bestående av fire 3-roms og to 2-roms leiligheter. Beliggenheten er svært sentral og utsikten utsøkt.

– Det kommer stadig flere flyttende hit til Steigen samt at det er mange som ønsker å bytte ut eneboligene sine med leiligheter, så dette prosjektet passer godt. Terrasseleilighetene er i samarbeid med lokale entreprenører, og snekkere og tømrere har vi selv. Vi er også medlem i HIBA- Hus, som har arkitekter som hjelper oss med tegninger, sier Ørnhaug. Hun legger til at det også skal åpne et lakseslakteri rett ovenfor butikken, som vil generere nye arbeidsplasser. Det passer nok også utmerket for katten TomTom. Han kunne nok tenke seg fersk laks på tallerkenen hver dag.

Bygger’n Steigen har opparbeidet seg et godt navn, og befolkningen samt feriegjester kommer gjerne innom butikken for en koselig handel. Ørnhaug og hennes medarbeidere er opptatt av å knytte sterke og gode relasjoner til sine kunder og yte den beste servicen.

Uansett hvilke varer du går ut fra Bygger’n med, får du alltid med litt maling – fra TomTom – på kjøpet! 

11 tips til en sommerklar uteplass

Sommeren kommer og det er tid til å flytte ut på terrassen. Her er noen smarte tips for å gjøre uteplassen fin og holdbar.

1. Rengjør terrassen hvert år. Kost vekk løv, rusk og rask, og vask deretter med kjemikaler beregnet for vedlikeholdsvask. Bruk mye vann. Velg hageslange fremfor høytrykkspyleren.

2. Av og til må terrassebordene renses helt fri fra gammel overflatebehandling, for så å settes inn på ny. Her brukes et kraftigere rengjøringsmiddel. Følg produsentens anvisninger for fremgangsmåte.

3. Påfør ny beis eller olje ved behov. Avhengig av slitasje, hvor utsatt plattingen er for sol og vind, og hvilken kvalitet det er på produktene du velger, kan det bli behov for behandlinger fra et par ganger i året, opp til hvert tredje år eller hvert fjerde år. Noen materialer til terrasse trenger ikke overflatebehandling i det hele tatt.

4. Følg med på værmeldingen. Terrassevedlikehold gjøres best i oppholdsvær, men ikke midt i solsteiken. Det er vesentlig at treverket gjøres grundig rent, og er absolutt tørt før du påfører beisen.

5. Nylagt terrasse av trykkimpregnerte furubord rett fra byggevarehuset, inneholder gjerne store mengder impregneringsvæske, og må få tørke ut før de behandles. Viktig er dog at de behandles første sesongen.

6. Beisens fargepigmenter beskytter treverket mot nedbrytning fra UV-stråler. Terrassebeisene har egne fargekart, men beisene kan brekkes i nær sagt hvilken farge du ønsker.

7. Er terrassen gammel og slitt, kan en omgang med slipemaskinen gjøre uteplassen jevn og pen igjen. Vask først, og påfør ny behandling etterpå. Se til at ingen skruer stikker opp fra overflaten.

8. Stol- og bordbein blir ofte stående på fuktig underlag. Gi beina til tremøblene et fotbad i impregneringsolje når du setter dem ut om våren.

9. Terrassebeis egner seg også godt for behandling av stakitt, gjerder, hagemøbler og annet treverk utendørs.

10. Plastmøbler er sjelden vedlikeholdsfrie. Sett dem inn med voks når de er nye, og hold dem deretter rene. Et alternativ er å sette dem inn med vaselinolje årlig. Møbler av god plastkvalitet holder seg pene lenger.

11. Utvalget av tekstil for utendørs bruk er stort. Du kan også bruke innendørstekstil sammen med en god impregnering som gjør dem vannavvisende.

Kilde: Byggern.no 

Ålstadøya Trelast AS – Bygger’n Steigen

• Du kan stole på fagfolk!

• Vi tilbyr alt innen bygningsmateriale: Belysning, malerartikler, verktøy, håndverkervirksomhet og belegningsstein.

• Vi leverer kjøkken, garderobe, ovner og baderominnredning.

• Vi er forhandler av HIBA Hus.

• Spør oss om råd når du velger materiale og verktøy. 

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet