Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne løsningen gir kjøkkenet ditt en helt annen dimensjon

Annonse fra Studio Sigdal Bodø

Vi blir stadig mer dristig i valg av kjøkkenløsning. Bare se på denne varianten.

Line Handleless er, som navnet tilsier, en kjøkkenløsning fri for håndtak. Løsningen kommer med profiler i hvitt eller stål, og lyssatt på en måte du ikke har sett tidligere.

- Denne løsningen er stilren, moderne, og det at den ikke har håndtak gjør den veldig lett å rengjøre. Lysene gir en helt spesiell stemning, sier kjøkkendesigner hos Studio Sigdal i Bodø, Lene Kathrin Leithe.

I stedet for tradisjonelle håndtak, har denne modellen avlange utsparinger med innfelte metallister, horisontalt og vertikalt. Du åpner ved å gripe langs dør- og skuffekanter.

Personlig tilpasning

Løsningen ble lansert i 2017, og har blitt tatt godt imot av kundene.

- Vi selger bra av denne, og de som kjøper den er alt fra nyetablerte til kunder i 60-årene. Folk er åpne for å prøve noe helt nytt når de skal pusse opp kjøkkenet, og Line Handleless er et godt eksempel på dette, sier Leithe.

Mulighetene for personlig tilpasning er mange, og Sigdal har prøver på hele 66 farger å velge blant.

Her kan du lese mer om Line Handleless

Klare trender

Kjøkkenet er i høyeste grad en sosial arena. Det er gjerne her familien møtes for å starte dagen, og her familien samles for å avslutte den. Da trenger kjøkkenet å føles sosialt og personlig.

- Mer farger, og andre materialvalg som treverk er den klare trenden i 2018. Dette gjenspeiler seg i de nylig utvidede lokalene hos Sigdal i Sjøgata (700m2). Det at kundene er stadig mer opptatt av å sette sitt personlige preg på kjøkkenløsningen, er også en tydelig trend, sier Leithe og kollega Anniken Fagermo.

Mer farger

Tradisjonelt har folk gått for hvite eller andre lyse farger på kjøkkenet. De siste årene har dette for alvor begynt å snu.

- Vi ser at folk er litt mer dristig i valgene nå. Det blir mer farger på kjøkkenet, og også i materialvalget ser vi en klar trend. Treverk er også tilbake for fullt. Det er veldig tidsriktig, og trenden er slette flater hvor tyngden i materialet er viktig, sier Fagermo.

Hun ser også at kundene er opptatt av at det skal være luftig og åpent på kjøkkenet.

- En helt tydelig trend er at vi er på vei bort fra kjøkken med mange skap, og heller går for mer åpne løsninger. Takvifter og kjøkkenhetter tar mye plass, og mange velger i stedet benkeventilasjon for å frigjøre plass, og for gjøre kjøkkenet mer luftig og åpent.

Et slikt kjøkken er det mange som ønsker seg

3D-briller

Selv etter at du har fått presentert tegningene til det nye kjøkkenet ditt, er det ikke alltid like enkelt å få følelsen for hvordan kjøkkenet vil se ut når det står ferdig. Her har Studio Sigdal en unik løsning.

- Så snart vi har tegnet et forslag til kjøkken, får kunden med seg et par 3D-briller hjem. Med disse på kan kunden «gå inn i» sitt eget kjøkken hjemme, og på denne måten få en helt konkret opplevelse av hvordan kjøkkenet ditt vil se ut, sier Fagermo.

Har du planer om å gjøre noe med kjøkkenet ditt, og ønsker en prat med oss?

Anniken Fagermo - 454 73 228
anniken@studiosigdal-bodo.no

Lene Kathrin Leithe - 913 38 566
lene@studiosigdal-bodo.no

Mailén Braaten - 454 73 354
mailen@studiosigdal-bodo.no

Vi skreddersyr kjøkken/bad og oppbevaringsløsninger etter dine ønsker og behov. 

Åpningstider:

mandag-fredag 09.00 - 16.30
torsdag 09.00 - 18.00
lørdag 10.00 - 14.00
søndag Stengt

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet