Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne roboten går aldri av moten

Annonse fra Eiksenteret Bodø

Eiksenteret har solgt robotgressklippere fra Husqvarna siden 2006, og ser at markedet stadig vokser. Ny teknologi gjør robotklipperne svært egnet også for institusjoner og borettslag med mye plen å klippe.

Eiksenteret var tidlig ute med å satse på salg av robotklippere, selv om kundene ikke akkurat sprang ned dørene tilbake i 2006.

- Det kom noen nysgjerrige innom som hadde hørt om robotklippere, og som ville se dem og få vite mer om dem. Men som med det meste som er nytt, er folk gjerne litt skeptisk i starten. I dag er det annerledes, og vi selger rundt 60 robotklippere i året. Og vi tror det kommer til å øke ytterligere når vi flytter inn i nye lokaler på Rønvikleira, sier daglig leder Tore Mathisen hos Eiksenteret.

Her kan du lese mer om Husqvarnas robotgressklippere.

Idar Karlsen og kollegene på Eiksenteret selger rundt 60 slike hvert år, og tror antallet bare vil øke

Styre flere klipper samtidig

Salget av robotklippere i privatmarkedet har vært godt og stabilt lenge. Nå ser Mathisen at også andre type markeder kommer etter. Nøkkelen er en teknologisk løsning som gjør det lettvint og enkelt å styre flere klippere samtidig.

- Flåtestyringsmodeller er perfekte for større bruk som borettslag eller institusjoner som trenger å ha flere klippere gående samtidig. Klipperne programmeres, og man kan se statusen til hver enkelt på en skjerm til en hver tid. Det hele styres via en mobilapp, og er veldig enkelt å bruke, sier Mathisen.

Samtidig vil Eiksenteret som forhandler også kunne se statusen til hver enkelt klipper, noe som gir mulighet for å yte en best mulig service for kunden.

Stor kompetanse

I dag er det mange aktører på markedet, men det var Husqvarna som var først ute i markedet. Det gjør at forhandlerne av Husqvarnas robotklippere sitter på mye kompetanse.

- Alle våre ansatte er godt kurset i bruk og service. Vi er inne i vårt 12. år som forhandler, og har opparbeidet oss mye kunnskap. Når det gjelder reklamasjoner og reparasjoner, så opplever vi det svært sjelden. Selv kan jeg bare huske ett tilfelle, og da var det lynet som hadde slått ned i ladestasjonen, sier Mathisen.

Eiksenteret tilbyr også kundene montering, men dersom du ønsker å gjøre dette selv, finner du en veileder her: Slik installerer du Husqvarna robotgressklipper.

Til feriestedet

Kundene som kjøper robotklippere er alt fra småbarnsfamilier til pensjonister.

- Vi ser også en del som kjøper en robotklipper til feriehuset eller hytta, slik at de slipper å bruke helga på å slå plen når de først er der. Og hvem synes vel ikke det er fint å komme hjem til en plen som er like strøken som en golfbane? En robotklipper kan brukes alle steder hvor du kan slå med en vanlig klipper. Der en vanlig klipper kommer til kort, hjelper det lite med en robot, sier Mathisen.

Ønsker du mer informasjon

Ønsker du mer informasjon om robotgressklippere, tar du bare kontakt med Eiksenteret på epost: bodo@eiksenteret.com, eller ringer 75 51 29 90 og spør etter Tore, Kjell Gunnar eller Idar.

Eiksenteret Bodø – med fokus på kvalitet og service
Velkommen til Eiksenteret Bodø, sentralt beliggende rett ved RV80 – Stille dal.

Adresse - Sneveien 13 (Stille dal), 8072 Bodø
Telefon - 75 51 29 90
Åpningstider - man - fre: 08:00-16:00

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet