Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Joakim Theodorsen hos Bil i Nord utfører ruteskift

Steinsprut-sesong: Dette er viktig når uhellet er ute

Annonse fra Bil i Nord

Et plutselig smell og så er den der! Er du en av dem som har fått en stein i frontruta? Du er ikke alene.

Med våren på frammarsj kan det være lurt å huske på at dette er en tid med større risiko for steinsprutskader.

700 sjåfører opplever hver dag at en stein gjør skade på frontruta, ifølge tall fra Finans Norge.

Det ligger mye grus og småstein i veibanen, som igjen fester seg i bildekkene. Ved høy hastighet kan grusen slippe taket, og slynges av gårde. Da er det fort gjort at det kan komme skader – enten små eller større – på bilruta.

– For å unngå steinsprut er det viktig å ikke ligge for nært bilen som kjører foran, men å holde god avstand, råder Oddgeir Berg, teknisk leder på Bil i Nords verksted i Tromsø.

– Stort mer enn det kan man faktisk ikke gjøre for å unngå skader, legger han til.

Ifølge tall fra Finans Norge opplevde 256.974 bileiere steinsprutskade i 2017, noe som tilsvarer 700 skader hver dag. Antallet steinsprutskader økte med 3 prosent fra 2016, mens erstatningene økte med 8 prosent, skriver bladet Motor.

Denne bilen har fått en stor sprekk i frontruta.

Reparer raskt

Er man allikevel uheldig, er det særlig én ting som er viktig:

– Får man først en steinsprutskade på ruta er det viktig å reparere den snarest mulig. Hvis ikke kan den sprekke opp mer, råder Berg.

De fleste steinsprutskader kan nemlig repareres, uten at man trenger å skifte ut hele ruta.

– Men kjører man for lenge med den kan det bli forurensing i skaden. Da kan den ikke repareres, sier Berg.

Frontruta løftes ut av bilen, og repareres eller erstattes.

Rask reparasjon

Dersom steinsprutskaden er midt i synsfeltet holder det ikke å reparere. Da må ruta skiftes, forteller Oddgeir Berg videre. I tillegg spiller størrelsen på skaden inn i vurderinga.

– Vi vurderer hvert enkelt tilfelle, og ser om vi kan reparere eller om ruta må skiftes, forteller Berg.

– Men dersom vi kan reparere skaden, er det gjort på en liten halvtime.

Å reparere en steinsprutskade er kostnadsfritt dersom man har kasko eller del-kasko.

Bilglassreparatør Dan Steve Larsen hos Bil i Nord tar bilder av den sprukne frontruta for å dokumentere skaden.

Gratis ruteskift

På skift av rute må man regne med en egenandel. Det gjelder derimot ikke for Volvo-eierne.

Dersom en Volvo-kunde med Volvia-forsikring skifter ruta hos et autorisert Volvo-verksted, slipper de nemlig helt unna egenandelen – og får ei flunkende ny frontrute til kroner 0,-.

Har du fått en skade på frontruta? Sving innom Bil i Nord, så får du råd om hva som må gjøres. De kan også ordne alt med forsikringsselskapet.

Bil i Nord har siden oppstart i 1996 vokst til å bli Nord-Norges største privateide bilforhandler. I dag har selskapet avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana. Fordelt på disse åtte forhandlerne selger Bil i Nord AS bilmerkene Volvo, Ford, Opel og Volkswagen

Ved alle avdelinger tilbys bilsalg, verksted og verkstedtjenester, bilpleie, samt tilbehør- og reservedelssalg.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet