Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ringer som varer evig

Annonse fra Presis Ur og Gull

Presis Ur & Gull ble etablert i 1994 av Kari Ann Sannes Aasland og er kjent som byens fagurmaker. Kjærligheten for klokker og ur har gått i arv, og Kari Ann er fjerde generasjons urmaker. Familien har sørget for at bodøværinger har rukket både jobb, fritidsaktiviteter og bryllup i 100 år.

Adresse
CityNord
Stormyrveien 20, 8008 Bodø

Åpningstider
Mandag – fredag: 10:00 – 21:00
Lørdag: 10:00 – 19:00

Gifteringene er selve symbolet på de løfter paret gir hverandre på den store dagen. Utvelgelsen av ringer og gaver som varer livet ut er ingen lett beslutning, og ringene skal passe hvert enkelt par.

Ur og smykkebransjen er veldig spennende og det handler mye om mote og trender. Presis har et meget godt utvalg i gull og diamanter.

Vi satser også stort på forlovelsesringer og frierringer. GD Forever har et stort og variert utvalg av vakre ringer: Gult eller hvitt gull, med eller uten diamant.

Våre leverandører inkluderer også Efva Attling, 100Diamonds og Susanne Friis Bjørner. 

I lang tid har det vært en tradisjon at brudgommen overrasker sin nybakte kone med en morgengave dagen etter bryllupet. I likestillingenes navn er det nesten blitt en selvfølge at bruden har en gave til sin nybakte ektemann også.

Vi har et stort utvalg av flotte smykker for henne og stillige klokker for ham. 

Presis har en høy profil på butikken, og på merkene vi fører. I dag lagfører butikken eksklusive ur og diamanter. Vi har også et bredt utvalg i alle priskategorier. Her skal alle kunne finne noe som passer dem. 

Kundene kan velge blant eksklusive merker som Breitling, Omega, Tag Heuer, Raymond Weil og Longines. Vi fører også flere andre kjente merker. 

Samarbeidet med Protid har vært med på utvikle butikken og gitt oss en sterkere profil. 

– Kunden er mer kvalitetsbevisst og velger å bruke mer penger på design og kvalitet enn tidligere, sier Kari Ann.

Vi har også eget verksted som betyr at butikken kan tilby reparasjoner og service, noe kundene setter pris på.

Presis Ur & Gull holder til i kjøpesenteret i City Nord og har i dag syv ansatte.

Vi gleder oss til å se kjærligheten skinne – på deres fingre! 

Presis Ur og Gull

• Presis Ur & Gull er kjent som byens fagurmaker

• Presis Ur & Gull ble etablert i 1994 av Kari Ann Sannes Aasland, fjerde generasjons urmaker.

• Familien Aasland har 100 års fartstid med klokker i Bodø.

• I dag lagerfører butikken eksklusive ur og diamanter i 100 000 kroners klassen.

• Vi har et bredt utvalg i alle priskategorier.

• Vi har en høy profil på butikken og merkene vi fører.

• Hos oss skal alle finne noe som passer for dem.

• Vi har eget verksted for reparasjoner og service.

• Vårt samarbeid med Protid har vært med på å utvikle butikken og gitt oss en sterkere profil.

• Vi holder til i kjøpesenteret City Nord.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet