Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik gjør du deg klar for utesesongen

Annonse fra XL Bygg Kåre Abelsen

Vinteren er endelig i ferd med å slippe taket, og det er tid for å sørge for å gjøre klart uteområdet. Her får du eksperttipsene du trenger om du skal bygge nytt eller ta vare på det du allerede har. Elisabeth Kallevig Adde og kollegene på XL Bygg er klare til hjelpe deg i gang med utesesongen.

Vi har alle lengtet etter tiden med lange, sløve timer i solveggen hjemme. Få hagemøblene på plass igjen, og nyte fruktene av arbeidstimene vi la ned da vi bygget terrassen eller plattingen. Eller kanskje er tiden endelig inne for å få bygget en?

- I alle tilfelle lønner det seg å være tidlig ute med forberedelsene, sier Elisabeth Kallevig Adde hos XL Bygg.

Endeløse muligheter

Terrassesongen er i gang, og hos XL Bygg står de klare til å hjelpe deg med hva du måtte trenge for å komme i gang med utesesongen.

- Dersom du har planer om å bygge noe nytt, er det bare å sette i gang med planleggingen først som sist. Finn ut av størrelse, hva slags terreng plattingen/terrassen skal ligge i, og hva slags material du ønsker å bruke. Ta mål og ta en tur til oss, så skal vi hjelpe deg med alt du trenger. Mulighetene er nær endeløse for slike prosjekter, og vi hjelper deg gjerne, sier hun.

Her finner du gode råd og tips om hvordan du kan lage et flott utemiljø

Terrassebeis

Dersom du allerede har en platting eller terrasse, er det fristende å bare få møblene ut av boden først som sist og sette i gang sesongen. Men det kan fort lønne seg å sjekke om det trengs noe grunnarbeid først.

- De aller fleste typer terrassebeis holder i 1-3 år, og ikke noe særlig lenger enn det. Det er viktig å ta vare på terrassen, ellers vil du måtte bytte ut ødelagt materiale med jevne mellomrom. Skal du beise er det viktig å skrubbe og vaske med terrassebeisfjerner først. Det finnes mange typer beis, og disse varierer veldig i pris og kvalitet. Hos XL Bygg kan vi hjelpe deg med å finne typen som passer best for deg, sier hun.

Malestæsj: Maling er kanskje ikke den største favoritten for mange av oss, men det er viktigere enn du tror.

Personlig preg

Trenger du nye hagemøbler, finnes det alternativer til å kjøpe ferdige sett. Med byggesett bestående av naturstein og ferdige moduler, kan du heller sette et personlig preg på uteområdet ditt.

- Hagemøbler er ofte ganske kostbare, men dersom du bygger egne løsninger med naturstein fra Asak og moduler fra Talgø, kommer du gjerne rimeligere ut samtidig som resultatet blir mer personlig. Disse er ikke vanskelig å bygge heller. Her er det bare å eksperimentere seg fram, sier Adde.

Talgø: Det finnes en rekke alternativer til det å kjøpe hagemøbelgrupper. Som for eksempel å bygge dem selv med hjelp av moduler.

Husvask

Visste du at huset ditt bør vaskes utvendig én gang i året? Her er det nok mange av oss som synder.

- Det heter seg at dette skal gjøres årlig. Dersom du skal male utvendig, er du uansett nødt til å vaske huset først. Dette bør du ikke gjøre rett før du skal i gang med å male, men gjerne 3-4 uker før slik at det er helt tørt før du begynner. Noen ganger viser det seg at huset ikke trenger maling, men bare en husvask. Jeg har opplevd å møte kunder som om for å kjøpe maling, men som etter å ha vasket huset innså at det rett og slett bare var skittent, sier Adde.

Husmaling

De fleste av oss legger ned mye arbeid og ressurser på å pusse opp og vedlikeholde huset på innsiden. Utsiden er vi derimot ikke fullt så opptatt av.

- Boligen er for mange av oss den største investeringen vi gjør i løpet av livet. Likevel har vi en tendens til å bruke mye penger på å pusse opp inn, mens vi nesten ikke bruker noe ute, sier Adde som har følgende tips til deg som har planer om å gi huset et malingsstrøk.

- Kjøp en god pensel. Bruker du en tusenlapp på en pyntepute inne, kan du gjerne legge i 350 kroner for en god malepensel også. Gjør alt klart kvelden før du skal i gang. Dersom du har teipet og maskert på forhånd, er det bare å gå rett i gang med jobben morgenen etter.

Kontakt oss

Har du planer om å jobbe med hus og hage, og føler du trenger noen gode råd med på veien? Veien dit er relativt kort:

Elisabeth Kallevig Adde
920 99 407
elisabeth@abelsen.no

XL-BYGG Kåre Abelsen er din lokale faghandel på trelast og byggevarer i Bodø og Salten.

Vi skal arbeide aktivt for å levere høyest mulig kvalitet og service.

Åpningstider:

Mandag-fredag: 07:00-16:00
Torsdag: 07:00-18:00
Lørdag: 10:00-13:00

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet