Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik sikrer du deg best mulig solskjerming

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

God solskjerming gjør mer enn bare å holde sola ute. Her er tipsene for å finne det som passer best for deg. Byggmakker har et bredt utvalg av solskjerming, og Trine Skogmo hjelper deg mer enn gjerne med å finne typen som er riktig for akkurat deg.

Det finnes mange gode grunner til å utstyre hjemmet med solskjerming. Den holder varmen ute, og skåner møbler og inventar. Mange nybygg har store vindusflater, noe som gjør god solskjerming enda viktigere.

- Det rent praktiske er selvsagt det viktigste, men solskjerming har også et dekorativt aspekt. Det kommer i mange forskjellige typer, material og stoffer, og stort utvalg av farger og mønstre. Vi ser at mange velger bort de tradisjonelle gardinene, og heller går for andre typer solskjerming, sier Trine Skogmo hos Byggmakker i Bodø.

Hjemmebefaring

Utvalget i solskjerming er stort, og det å velge riktig kan fort være utfordrende. Hos Byggmakker står Trine Skogmo og hennes kolleger klare til å hjelpe med valget.

- Vi har god kompetanse her, og hjelper gjerne kunden med å finne den typen solskjerming som passer best, og hva slags farge som passer. Det enkleste er om kunden kommer med mål, og gjerne bilder eller tegninger av rommet de ønsker solskjerming til. Vi tilbyr også å komme hjem til kunden på befaring og oppmåling dersom dette er ønskelig, sier hun.

Skjerming: Solskjerming kommer i mange farger, stoffer og varianter.

Monteringshjelp

Det meste av solskjerming kan de fleste enkelt montere selv. Men ønsker du hjelp, er det bare å spørre.

- Trenden er at folk ønsker mer enn bare at vi selger dem et produkt. De ser gjerne at vi hjelper dem å sette opp og montere også. Og det gjør vi selvsagt, sier Trine.

Sammen med Trine, får du hjelp med alt fra tilpasning til type solskjerming og farger. Alt for at du skal ende opp med det beste resultatet.

- Vi har et stort utvalg av prøver som vi gjerne går gjennom med kunden for å finne den typen material eller stoff som vil passe best. De fleste velger lyse farger, siden disse er relativt enkle å kombinere med fargene i rommet. Samtidig ser vi at stadig flere eksperimenterer med mer farger. 

Ekspertenes tips:

• Ta mål av vinduene du vil skjerme
• Ta med deg bilder eller tegninger av rommet
• Tenk over hva slags type solskjerming du er ute etter
• Kom og snakk med oss!

Her finner du inspirasjon og informasjon om alle typer solavskjerming som vi tilbyr.

Kontakt oss

Ønsker du råd og tips om solskjerming fra Trine?
Ring eller send en e-post, så får du all den hjelpen du trenger:

Trine Skogmo
Tlf: 755 41922
E-post: trs@gj.no

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet