Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nyutdannede eiendomsmeglere gjør suksess - nye tider i bransjen

Annonse fra Eiendomsmegler 1

EiendomsMegler1 har satset stort på digital markedsføring av bolig. De har bevisst rekruttert unge meglere som er trygg i det digitale landskapet. Her representert ved Christoffer Bølgen Johnsen, Christer Hagen, Thomas Kvålsvoll og Ole Østensen.

Frode Hansen, daglig leder i Eiendomsmegler1, valgte å satse tungt på unge, nyutdannede meglere. Det gjorde han veldig lurt i. 

Christer Hagen og Christoffer Bølgen Johnsen er begge relativt nyutdannede meglere. Begge har i løpet av kort tid hos Eiendomsmegler1, etablert seg som to av de mestselgende meglerne i Bodø. 

- Dette er en bransje med stor konkurranse, og en jobb som krever mye. I dag må man være påkoblet hele tiden. Kunder kan ringe klokka 23 om det er noe de grubler på, og da kan man ikke la være å hjelpe, sier Johnsen.

Nye innspill

Der de mer etablerte meglerne gjerne har et navn, må de ferske meglerne finne sine egne veier. For dagens unge meglere er denne veien digital.

- Vår generasjon har vokst opp med sosiale medier, og vi bruker dette svært aktivt. Det er viktig å være til stede på de plattformene hvor folk er. Vi kommer gjerne med nye innspill, og på en måte utfordre de mer etablerte måtene å gjøre ting på, sier Hagen.

Masse ny kunnskap

Dette er søt musikk i ørene til daglig leder Frode Hansen.

- Det er nettopp dette som var tanken bak satsingen på unge meglere. Det at de har unike egenskaper i det å manøvrere seg rundt i den digitale verdenen, og at de har andre innfallsvinkler enn oss mer etablerte. De sitter på en masse ny kunnskap, og har en helt egen måte å tilnærme seg kundene på. Det at det gir så gode resultater, er et bevis på at vi har truffet veldig godt med satsingen, sier Hansen som i dag har hele fem unge meglere i arbeid.

Digital markedsføring

Eiendomsmegler1 har satset tungt på digital markedsføring, og er i dag fremst i bransjen på dette. En side av bransjen som har endret seg voldsomt på kort tid.

- Det er en enorm forskjell bare fra noen år tilbake. I dag kan man mye enklere nå de man ønsker å nå. Og det utvikles stadig nye verktøy som kommer både oss og kundene til gode, sier Hansen.

Et slikt verktøy er Eiendomsmegler1 sin digitale markedspakke Effekt. Sammen med finn.no brukes samme teknologi som blant andre Netflix bruker for å anbefale deg filmer og serier de tror du vil like. Dermed vises boligannonsen din hos relevante kjøpere, samtidig som de som allerede har sett annonsen lukes ut.

Glade for muligheten

Christer og Christoffer er strålende fornøyde med resultatene, og glade for å ha fått muligheten til å vise hva de kan.

- Det er mange om jobbene i meglerbransjen, så vi har mye å takke Frode for. Én ting er at han ga oss muligheten. Samtidig er han veldig åpen for å la oss prøve nye ting. Han er tydelig og nøye, men lar oss forsøke. Det har vist seg å fungere ganske så bra, sier Johnsen.

Christer Hagen

984 53 571
christer.hagen@eiendomsmegler1.no

Christoffer Bølgen Johnsen

920 72 100
christoffer.johnsen@eiendomsmegler1.no

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet