Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fiks ferdig bad og garderobe på 1-2-3

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Baderom er gjerne høyt oppe på lista når vi skal pusse opp hjemme. Da kan det være greit med all ekspertise samlet på ett sted. På jakt etter nytt bad? Linda Kamilla Pedersen hos Byggmakker kan tilby befaring hjemme hos deg for å gjøre prosessen enklere.

Det er mye du kan gjøre selv når du pusser opp. Men når det kommer til badet, kommer du ikke utenom at det er mye du må ha hjelp til av fagfolk. Som en del av Gunvald Johansen-konsernet, kan Byggmakker tilby alt fra A til Å.

- Det er stadig vanligere at kundene ønsker seg fiks ferdige løsninger. Vi ser også kunder som kommer innom og som i utgangspunktet bare skal bytte innredning, men som i løpet av prosessen ser at hele badet trenger oppussing, sier Linda Kamilla Pedersen hos Byggmakker.

- Vi har et samarbeid som gjør at vi kan gi gode tilbud på prosjektbad. Vi kommer også gjerne hjem til kunden for en befaring dersom det er ønskelig, sier hun.

I butikken har vi flere utstillinger fra kjente leverandører som Svedbergs, Hafa og Nygård. Her finner du alt fra de enkle innredningene som vi har lagerført, til hjelp med å tegne ditt drømmebad.

Langlo garderobe: En god garderobeløsning gjør hverdagen enklere for mange.

Garderobe

Et annet populært oppussingsobjekt er garderoben. Her finnes det veldig mange muligheter, og mange spennende løsninger.

- Det er mange hos oss som kan bistå i planlegging av de fleste hjemmeprosjekter. Når det gjelder garderobeløsninger, har vi flere forskjellige leverandører for å dekke flere typer behov. De fleste har en tanke om hva slags garderobeløsning de ønsker seg, og tar kontakt for en tegnetime hos oss, sier Linda.

De fleste klarer å montere en garderobeløsning selv, men dersom du ønsker en fiks ferdig løsning, hjelper Byggmakker deg med monteringen.

Her finner du et tegneprogram som hjelper deg å planlegge garderoben din

Bad: Farger er på full fart på vei inn også på badet, sammen med naturnære fargetoner som lyst tre.

Trender for 2018

Trenden er helt klar: De tradisjonelle hvite frontene er vikende, både på bad og garderobe.

- Vi ser helt klart at mange går bort fra den trygge, helt lyse løsningen. Vi er på vei tilbake til mer farger også på badet, og det er en spennende utvikling, sier Linda hos Byggmakker.

Det er de mer mørke fargene som grått, grønt, blått og svart som er på full fart inn, sammen med naturnære fargetoner som lyst tre.

- Det finnes mange typer baderomsinnredning å velge i, og disse kommer i et stort utvalg og forskjellig kvalitet. Det er en tydelig trend at folk er mer og mer opptatt av design og kvalitet. Det samme gjelder for garderobeløsninger.

Kontakt oss

Har du planer om nytt bad eller nye garderobeløsninger?
Ta kontakt med oss, så skal vi hjelpe deg med å oppfylle drømmen.

Linda Kamilla Pedersen
Tlf: 755 41923
E-post: lkp@gj.no

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet