Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gjør en hverdagsdugnad for laget ditt

Annonse fra Polar Kraft AS

Vi nordmenn elsker laget vårt. Enten vi er aktive selv, har unger som deltar, eller heier på hjemmelaget – klubben i vårt hjerte – har vi et lag vi dedikerer mye av fritiden vår til. Vi har kanskje tørka tåra og av og til besvimt... Og nå kan du bidra til at laget ditt får mer penger.

Kraft til idretten

Kraft til idretten er et konsept utviklet og eiet av Polar Kraft.
For hver kWh du forbruker går 1 øre i idrettsstøtte til det idrettslaget du velger å støtte.
Produktet Idrettsstrøm er svært godt priset og har ingen binding.

Les mer og bestill idrettsstrøm her.

De fleste idrettslag jobber kontinuerlig med å skaffe penger til drift og utvikling. Sponsorjakt, salg av dopapir, kakebokser, lodd og tusenvis av dugnadstimer, året rundt. Men nå kan du heldigvis bidra til at klubben din får enda flere kroner, uten å bruke mer tid. 

Kraft til idretten 

Om du bestiller idrettsstrøm fra PolarKraft vil 1 øre for hver kWh du forbruker gå til det idrettslaget du velger å støtte. Og om hele klubben gjør det samme, vil det bli store summer etter hvert. I 2017 gikk mer enn kr 1.500.00,- til idrettslag rundt om i Norge, bare på grunn av at privatpersoner og bedrifter kjøpte idrettsstrøm.

Blir det dyrere for meg? 

Nei, det blir ikke det. Siden idrettsstrøm er en populær avtale har den mange kunder. Det vil si at vi kan kjøpe inn stort, og da får vi en god pris. Det kommer både deg og idrettslaget ditt til gode. 

Vi støtter lokalsamfunnet 

Vi vet hvor viktig det lokale idrettslaget er for oppveksten, trivselen, samholdet og det gode naboskapet. Det er sikkert derfor du finner klubber og idrettslag selv i den minste bygda og på den ytterste øya. Og sånn har det alltid vært. Folk kommer sammen for å sette hverandre i stevne, konkurrere og vinne – eller i alle fall delta. Et godt idrettsmiljø handler ikke bare om fysisk fostring, men om tilhørighet, vennskap og evne til å spille på lag. 

Polar Kraft lever av å selge strøm, men til forskjell fra mange av våre konkurrenter blir strømkronene igjen i det lokalsamfunnet kundene bor i. Det synes vi er viktig. Det høres kanskje rart ut at et selskap som lever av å selge strøm skal være så opptatt av lokale idrettslag. Men saken er at vi tror på å se helheten og at et levende samfunn trenger både noe å leve for og noe å leve av. Derfor har vi laget konseptet Kraft til idretten. 

Alt vi gjør i dag, er med tanke på i morgen. 

Polar Kraft AS driver omsetning av elektrisk kraft og annen virksomhet som hører naturlig sammen med det. Lofotkraft Holding AS, Nordkraft AS og Salten Kraftsamband AS eier 33 % hver av aksjene. Selskapet leverer kraft til forbrukere, og skal være åpent for samarbeid med, og deltagelse i, andre selskaper som har lignende virksomhet.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet