Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et par uker etter åpningen ser kjøpmannen allerede at han trenger flere ansatte

Annonse fra Rema 1000 Hunstadsenteret

At nyåpningen av REMA 1000 på Hunstadsenteret har vært en suksess, er alt annet enn en overdrivelse. Det har gitt kjøpmann Rune Kjelstad en utfordring han ikke så komme såpass tidlig.

Kjøpmann Rune Kjelstad følte seg rimelig trygg på at kundene ville ønske dem velkommen tilbake etter brannen som raserte Hunstadsenteret for to og et halvt år siden. Men noen ganger overstiger virkeligheten alle forventninger. Mer enn 10.000 kunder var innom butikken i løpet av den første driftsuken.

- Vi har hatt en fantastisk start, og det har vært utfordrende. Jeg ser allerede at vi nok må inn med flere ansatte, og det er jo bare artig, sier Kjelstad.

Det var trangt om plassen da det nye Hunstadsenteret endelig åpnet dørene.

Høy troverdighet

Regionsdirektør Thomas Brede Johansen er ikke overrasket, men like fullt veldig imponert.

- Dette viser at vi har lykkes med beliggenheten, og at Rune er en meget solid kjøpmann med høy troverdighet hos kundene. Dette har han klart sammen med mange dyktige ansatte, sier Johansen som ikke kan fullrose kjøpmannen og de ansatte nok.

Omsetningen den første uken alene, forteller mye om nettopp det.

- Vi hadde rundt 40 prosent mer i omsetning enn hva vi hadde budsjettert med. Og budsjettet var satt høyt i utgangspunktet, så dette er veldig gode tall, sier han.

Assisterende butikksjef André Pettersen har hatt travle og lange dager de siste ukene.

Mange lange dager

Assisterende butikksjef André Pettersen har jobbet mange lange dager både i forkant og i etterkant av åpningen. Noe han har gjort med glede.

- Det har vært lange dager, men det har samtidig vært kjempeartig. Vi har ventet lenge på endelig å få komme tilbake til Hunstadsenteret, og det er fryktelig artig med så mye skryt og gode tilbakemeldinger som det vi har fått de siste dagene, sier han.

Travelt er det også i ferskvaredisken, hvor ferskvareansvarlig Malin Sletteng sørger for at varene til REMAs middagsplanlegger er tilgjengelige for kundene.

- Når vi lover middag til en familie på fire til under hundrelappen, så må jeg passe på at de finner det de er ute etter også, sier hun.

Søndagssuksess

REMA 1000 på Hunstadsenterets nye søndagsbutikk har vært en enorm suksess. 1.200 kunder var innom hver dag i løpet av de to første søndagene.

- Det er veldig tydelig at det er et stort marked for en søndagsbutikk her. Jeg var spent på forhånd siden vi ikke har prøvd dette tidligere, men det viser det seg at jeg ikke hadde noen grunn til. Vi har hatt veldig mange innom, og alt tyder på at det bare vil fortsette, sier Kjelstad som har følgende oppfordring til kundene:

- Er det noe dere savner, så ikke vær redd for å ta kontakt med meg.

Regionsdirektør Thomas Brede Johansen er strålende fornøyd med kjøpmann Rune Kjelstad
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet