Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

24. juni 2015 begynte det å brenne på Hunstadsenteret. (Foto: Magnus Skare)

Drøye to år etter storbrannen kan kjøpmannen nesten ikke vente på å komme i gang igjen

Annonse fra Rema 1000 Hunstadsenteret

Kjøpmann Rune Kjelstad glemmer aldri hvor han var kvelden 24. juni 2015. Førstkommende torsdag gjenåpner Rema på nye Hunstadsenteret, og markerer den endelige slutten på en tung periode.

Rune Kjelstad hadde akkurat begynt en velfortjent ferie hjemme i Mo i Rana. Han var på besøk hos foreldrene sine da nestkommanderende ved Rema 1000 på Hunstadsenteret, André Pettersen, ringte like etter klokka 20. Han hadde, mest på fleip, fått beskjed om ikke å ringe med unntak av om butikken sto i brann. Og nå ringte han.

Rune Kjelstad er snart tilbake på Hunstadsenteret, etter et par tøffe år med permitteringer og forsikringsoppgjør (Foto: Magnus Skare)

- Han sa at brannalarmen hadde gått på senteret, men at de ennå ikke visste årsaken eller omfanget. Min første tanke var at bakeriet hadde svidd noen brød, og at det ikke var noe alvorlig, men så begynte flere å ringe på linja samtidig. Blant annet en som hadde kjørt forbi, og sett at det veltet røyk ut fra Jysk. Da skjønte jeg at dette handlet om mye mer enn noen svidde brød, sier Kjelstad.

Du kan høre hele den dramatiske historien til kjøpmannen i videovinduet

Med blanke ark 

Vi skrur tiden to år og fire måneder fram. Det gamle Hunstadsenteret er for lengst jevnet med jorden, og erstattet med et splitter nytt kjøpesenter. Rune Kjelstad jobber for fullt for å sørge for at Rema 1000-butikken skal være klar til åpningen torsdag 26. oktober, og gleder seg som en unge til å starte med blanke ark. 

- Det er følelsesmessig ganske sterkt å kunne åpne igjen på samme sted, og heldigvis også med flere av de samme ansatte jeg måtte permittere for to år siden, på plass. Akkurat det siste er jeg spesielt glad for. Vi har alle vært gjennom en tøff prosess, og nå kan vi endelig glede oss over å være tilbake, sier han.

Ansatte jobber døgnet rundt med å fylle butikkhyllene. (Foto: Magnus Skare)

Måtte ivareta de ansatte 

Nettopp det å på best mulig måte ta vare på Rune og de ansatte, var noe regionskontoret tok på høyeste alvor fra dag én, etter slukningsarbeidet som er beskrevet som den største røykdykkerjobben i Salten siden andre verdenskrig. 

 -Vi så raskt at vi ikke kunne åpne igjen før jul. Vi visste ikke at hele senteret til slutt måtte rives, men vi visste at vi måtte ta vare på Rune og de andre ansatte i butikken over en lengre periode, sier Johansen.

De ansatte ble permittert, og Kjelstad fikk ansvaret med å få plassert de butikkansatte i andre jobber. Noen valgte å begynne med noe annet, men flere fikk plass i andre Rema-butikker i byen. Samtidig jobbet ledelsen med å sørge for at de klarte å beholde kjøpmannen. 

- Det var jo ikke i utgangspunktet gitt at Rune ble hos oss etter dette. Han kunne fort finne seg en annen jobb, noe som ville vært et stort tap for oss. Derfor engasjerte viham til ulike oppdrag de neste par årene. I hovedsak har han jobbet med å trene opp nye og etablerte kjøpmenn, noe som med hans erfaring og kompetanse har vært gull verdt for oss. Samtidig har han fulgt med i utviklingen, slik at han ikke må inn og lære seg noe helt nytt når den nye butikken åpner, sier Johansen.

Vurderte å gi seg 

Kjelstad føler han ble fulgt opp på best mulig måte, men innrømmer at tanken om å gi seg meldte seg i etterkant av brannen. 

- Tanken om at tiden kanskje var moden for å finne på noe annet, dukket jo opp. Men da planene om det nye senteret og den nye butikken begynte å bli konkret, kjente jeg veldig på at dette var noe jeg hadde veldig lyst til å være med på. Jeg fikk også veldig mange gode tilbakemeldinger fra kunder som gjerne ville at jeg skulle fortsette. Det føltes godt i en tung periode, sier han.

Også Rema-ledelsen har opplevd enorm støtte fra kunder som har savnet butikken på Hunstadsenteret. 

- Mange av tilbakemeldingen gikk spesielt på det at kundene håpet at Rune skulle fortsette som kjøpmann. Det at det har tatt mer enn to år å få butikken opp igjen, har selvsagt vært frustrerende, men slik den nye butikken framstår, blir åpningsdagen en lykkens dag. Både for oss, for Rune, for kundene, og ikke minst for de ansatte som endelig er tilbake på Hunstadsenteret, sier regionsdirektør Thomas Brede Johansen. 

André Pettersen var assisterende butikksjef da Hunstadsenteret brant for drøye to år siden. På torsdag er han tilbake på gamle tomter. (Foto: Magnus Skare)

Kribler i magen 

André Pettersen og Bengt Are Johansen er travelt opptatt med å plassere varer i hyllene. Begge har vært med på reisen fra før brannen, og fram til nyåpningen. -Rune og regionskontoret var utrolig flinke i tiden etter at det brant. Vi var i mange møter, blant annet med NAV, hvor vi fikk all den informasjonen vi trengte, sier Pettersen.

Arbeidet resulterte i at mange av de som ble permittert, snart fikk en ny jobb å gå til. 

- Rune var aktiv i jobben med å sørge for at de av oss som ville fortsette, fikk muligheten til det. Han sendte ut navnelister til alle de andre Rema-butikkene, og mange av oss slapp å gå lenge uten arbeid, sier Johansen.

Det har vært noen lange år og måneder, men endelig føler de at de er tilbake der de hører hjemme. 

- Det har kriblet i magen lenge, sier Pettersen. Johansen gleder seg til endelig å kunne ønske de gamle stamkundene velkommen igjen. 

- Det er mange som har fortalt oss hvor mye de har savnet oss, og lurt på når vi kommer tilbake. Og nå er vi snart der. Det kjennes veldig godt, sier Johansen. 

Bengt Are Johansen ble permittert etter brannen. Han ble omplassert til en annen Rema-butikk, og nå gleder han seg stort over endelig å åpne på Hunstadsenteret igjen. (Foto: Magnus Skare)

Åpen alle dager 

Det er hektiske dager de siste dagene inn mot åpningen av butikken i Saltens nyeste og mest moderne kjøpesenter. 

 - Med en splitter ny butikk som er rigget for videre vekst, har jeg høye forventninger, ikke minst til meg selv. Vi har ambisjoner om å være knallgode på frukt og grønt, og vi skal heller ikke bli utsolgt for varer. Det skal være trivelig å handle hos oss, og jeg og de andre ansatte gleder oss veldig til endelig å komme i gang. Vi har ventet lenge på dette, og vet at butikken vår blir bedre enn noen gang. Vi skal også ha åpent sju dager i uka, og blir med det den første Rema-butikken i Salten, og den andre Rema-butikken i hele Nord-Norge med søndagsåpent. Det tror jeg kundene våre kommer til å sette pris på. Det er mange som sier de har savnet oss, og nå kan vi endelig tilby dem en førsteklasses butikk, sier kjøpmann Rune Kjelstad.

Nå er det bare detaljer som gjenstår før Rune Kjelstad kan åpne portene inn til sin splitter nye butikk på Hundstadsenteret (Foto: Magnus Skare)
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet