Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her skal det trekkes premier for 135.000 kroner

Annonse fra Vårlyst

Er du blant dem som handlet under Vårlyst sist helg? Da bør du følge med her fra klokka 12!

Sitter du med et vinnerlodd? Sjekk resultatet av trekningen i videoen over, eller helt nederst i artikkelen.

Sist helg gikk handelsstanden på Stormyra og i Bodø Sentrum sammen om å skape ei felles handels- og opplevelseshelg i Bodø. «Vårlyst» feirer inngangen til årets lyseste tid i Bodø, og dette ble gjort gjennom en rekke vårlige aktiviteter. Mer enn 160 butikker var med på samarbeidet, og har du handlet i én av disse i løpet av helga, kan du stikke av med store premier. 

For hver 200-lapp du handlet for i perioden 11. - 13. mai, fikk du unike nummererte bonger. "Vårlystbongen" er ditt lodd til den store trekningen. 

Vi sender premietrekningen live på an.no fra klokka 12, så her er det bare å finne fram bongene, og krysse det du har av fingre og tær. Vinnernummerene vil bli publisert i slutten av artikkelen så snart trekningen er ferdig.

Premiene:

1. Bodøs stor opplevelsespakke (verdi: 50.000 kroner)

Weekend i suite på Scandic Havet

Gavekort hos Thon Hotel Nordlys

Gavekort hos Radisson BLU Bodø

Gavekort hos Skagen Hotel

Ribtur for to personer med Stella Polaris

Leiebil fredag til søndag fra Avis bilutleie

Kajakktur med Rett Kjøl/Sigurd Schultz

Gavekort Bjørk

Gavekort Hundholmen

Gavekort Ohma

Gavekort Mon Ami

Gavekort Stormen

Gavekort NOSO

Fly i simulator hos Newton Flight Academy, pluss inngang på Norsk Luftfartsmuseum

Onsdagstur med Gone Fishing

Duobehandling hos 7. Himmel i Bodø Spektrum

Billetter til Norlænningens 20-årsjubileum

2. Bli ny-pakken (verdi: 40.000 kroner)

Diamantring (0,10 carat TW Si 6000,-)

Velværepakke Frederic & Louisa City Nord (4000,-)

Gavekort velvære/behandling Balansen (2500,-)

Gavekort behandling Dermika (2500,-)

Gavekort Lindex City Nord + en time personal shopper

Gavekort Match CN

Eurosko CN

Gavekort Mode Studio + produkter

Krøllestav Front Frisør

Gavekort Benetton

Gavekort O.Johanson + en time veiledning

Gavekort Kristina

Gavekort Lime Frisør

Gavekort Jacob Klette

Gavekort Undertøyssett Change

Gavekort Eurosko Koch

Velværepakke Body Shop

2 stk Inngang Velvære Spektrum, Bodø Spektrum

Gavekort + skoprodukter Skoringen

Gavekort 7. himmel

3. Interiørpakke (verdi: 25.000 kroner)

Interiørpakke No14 (6000,-)

Gavekort Bohus (5000,-)

Gavekort ved kjøp av kjøkken/bad Designa

Gavekort Coop

Interiørpakke Bolia

Designhylle Søstrene Grene

Duftlys Benetton

Gavekort interiørrådgivning No14

Frokostsett Hos oss 2

Plakater Holviks

Stekepanne Induksjon Designa

Hobbypakke Hobby10

Puter Søstrene Grene

4. Gavekort Koch (verdi: 10.000 kroner)

5. Gavekort City Nord (verdi: 10.000 kroner)

Vinnerloddene er som følger:

1. premie - opplevelsespakken: 108233

2. premie - bli ny-pakken: 182919

3. premie - interiørpakken: 206252

4. premie - gavekort fra Koch: 252932

5. premie - gavekort fra City Nord: 222 652


Er du blant de heldige, kan du hente premien din hos Søstrene Grene i Glasshuset. Ta med både bong og kvittering. Gratulerer!

Finner vi ikke vinner innen en uke fra trekningsdatoen vil det bli foretatt en ny trekning.

Tvi tvi! :)

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet