Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tidenes studentpakke

Annonse fra Bodø Kommune

Bodø kommune gir alle sykepleier- og vernepleierstudenter 75.000 kroner rett i lomma og fast jobb.


Det er imidlertid noen kriterier:

* Du får et stipend på 50.000 kroner ved signering av avtale med Bodø kommune

* Du forplikter deg til å arbeide i en helgestilling, samt minimum 75 prosent stilling i sommerferien

* Når du har gjort ferdig din utdanning og fått offentlig godkjenning mottar du et signeringshonorar på 25.000 kroner samt en fast stilling i Bodø kommune som sykepleier eller vernepleier

* Du forplikter deg til å jobbe to år i Bodø kommune

* Ordningen gjelder de som er halvveis i studiet, og gjelder fra 1. januar 2017


Trønderen Ingri valgte Bodø - se hvorfor

Mange ledige stillinger

– Vi har så å si alltid ledige stillinger som sykepleiere og vernepleiere i kommunen. Så her er det bare for studenter å melde seg, sier kommunaldirektør Ingunn Lie Mosti.

Bodø kommune har i overkant av 300 sykepleier- og vernepleierstillinger innenfor områdene institusjon, hjemmetjenesten, legevakt, helsesøstertjenesten og oppfølgingstjenesten innen rus og psykiatri.

EN UTSTRAKT HÅND: Bodø kommune trenger flere varme hender. Norges mest attraktive by har 50 000 innbyggere, 4000 medarbeidere og 300 sykepleie- og vernepleiere.

Velferdsteknologi

– Hverdagen som sykepleier eller vernepleier vil tidvis oppleves hektisk og travel, men med stort fokus på innføring av velferdsteknologi byr hver eneste dag på spennende arbeidsoppgaver og givende menneskemøter, sier Ingunn Lie Mosti.

På utvikling av velferdsteknologi er Bodø kommune blant de ledende i landet.

Her får du vite mer om ordningen og andre ledige stillinger

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet