Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Da bilen ble levert på verksted på feil dag, ble det full krise for kunden

Annonse fra Imaas Bil AS

Bedrifter som er avhengig av å ha bilene sine på veien til en hver tid, trenger en leverandør som er til å stole på.

DAGLIG LEDER: Kim-Harry Andreassen ble ansatt som mekaniker hos Imaas i 1997.

Like etter at Bodø sikkerhet & lås (BSL) hadde levert en bil til service hos Imaas Bil AS, fikk de en telefon.

– Det var kundemottaket hos Imaas Bil som kunne fortelle at vi hadde levert bilen en dag for tidlig. For oss som er avhengig av å ha bilene på veien, var det krise om den måtte stå en dag ekstra. Men Imaas hev seg rundt, og like etter var jobben gjort. Det er rett og slett helt super service, sier serviceleder Eirik Fagermo i BSL.

Nettopp det å ha noen som kan bistå der og da når situasjoner oppstår, er det viktigste kriteriet for BSL i valg av leverandør.

– Vi kan ikke ha biler ute av drift, så det at vi får rask og god hjelp når vi trenger det, er det viktigste for oss. Hos Imaas får vi det, og vi vet vi er i trygge hender, sier Fagermo.

Kvalitet, oppfølging og service

Kim-Harry Andreassen ble ansatt som mekaniker hos Imaas i 1997. I dag er han daglig leder, og sier det å skape lange, gode kundeforhold er noe de jobber mye med.

– Dette er noe vi ønsker, og noe vi hele tiden strekker oss etter. Det er jo ingen hemmelighet at kunder som blir godt ivaretatt ikke ser noen grunn til gå noe annet sted. En bilkjøper legger igjen mye penger, og da er det viktig å sørge for at det gjenspeiles i kvaliteten, oppfølgingen og servicen de får gjennom hele kundeforholdet, sier han.

NYE BILER I KØ: – Vi gjør det vi kan for at ventetiden ikke blir så lang, sier bilselger Jack Grimstad.

Totalleverandør

Imaas Bil har de siste årene kanskje vært mest kjent for et veldig salg av elbiler. I 2013 ble Nissan Leaf historisk, da den som aller første elbil toppet salgslistene i Salten. Men Imaas Bil er langt ifra noen rendyrket elbilforhandler.

– Vi er en totalleverandør som møter de aller fleste ønsker. Vi fører alt fra små til store personbiler, varebiler, pickuper til sportsbiler. Vi var tidlig ute med å satse på elbiler, og er den eneste forhandleren i Bodø som dekker absolutt alle behov for elbilkunder. Fra toseters varebiler til familiebiler med sju seter, sier Andreassen.

Imaas Bil representerer merker som satser på flere ulike typer miljøvennlig teknologi, alt fra fossilmotorer med lavutslippsteknologi, hybridløsninger, plug-in-hybrid og ren el-teknologi.

Vil være i forkant

At det var Imaas Bil som inntok elbiltronen i Bodø var ingen tilfeldighet, men gjenspeiler heller bedriftens filosofi.

BILSELGER JACK: – Vi er en trygg bedrift med solid økonomi.

– Vi bruker mye ressurser på å sørge for å være i forkant av utviklingen. Bilindustrien er tidlig ute med ny teknologi, og vi bruker mye ressurser på å sørge for at vi til en hver tid har kvalifisert personell. Vi satser på kunnskap og kompetanse også på det vi vet vil komme. Man har mye å tjene på å ligge i forkant av trender og utvikling. Vi har personell til å ta seg av alle typer utfordringer, sier Andreassen.

Trygg bedrift

Imaas Bil har drevet godt over mange år, noe som gir kundene noen ekstra fordeler.

– Vi er en trygg bedrift med solid økonomi, noe som gjør oss i stand til alltid å ha mange biler på lager. En kunde som er på jakt etter en ny bil, vet at sjansen for at han må vente en stund før han får bilen han har bestilt, er stor. Vi gjør det vi kan for at ventetiden ikke blir så lang, sier bilselger Jack Grimstad.

Er du på utkikk etter ny bil, eller bare litt nysgjerrig, kan du lese mer om oss her.

Fakta Imaas Bil AS

• Etablert i Bodø i 1983 med salg og verksted for SAAB personbiler.

• Har 30 årsverk og hadde en omsetning i 2015 på ca. 150 millioner, og en markedsandel på ca. 15,5% på personbilmarkedet.

• Daglig leder Kim-Harry Andreassen startet i bedriften som mekaniker i 1997.

• Søsterbedriften Bodø Bilutleie er landets eldste Hertz partner. Bodø Bilutleie har fem årsverk med Gøran Imingen som daglig leder.

• Merkeforhandler for Nissan, KIA og Mazda på salg og ettermarked. Har også ettermarked på SAAB som Imaas var forhandler av helt til SAAB avviklet i 2012.

• Som medlem i MECA kjeden og Bodøs eneste MECA verksted, utfører Imaas vedlikehold, reparasjoner og salg av reservedeler til de aller fleste bilmerker, også ut over merkene de selv representerer.

• Totalleverandør for sluttbruker, og leverer det aller meste innen bil og ettermarkedstjenester, som vedlikehold og reparasjon, salg av deler og tilbehør, dekkhotell og salg av dekk.

• Avtaleverksted for de største forsikringsselskapene på bilskadereparasjon, samt skifte og reparasjon av glasskader for de fleste bilmerker.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet