Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Til helga kan du dra på søndagstur med Dronning Sonja

Annonse fra Bodø Energi

Søndag 19. juni skal den nye Keiserstien offisielt åpnes av selveste Dronningen. Forhåpentligvis rammet inn av mange turglade bodøværinger.

Fakta om Keiserstien:

• Seks sherpaer fra Nepal startet arbeidet med å tilrettelegge stien opp til Keiservarden i september 2015.

• Prislappen for prosjektet er ca. 2,5 millioner kroner. Bodø Energi står for 1,8 millioner, mens resten er finansiert gjennom Bodø kommunes Stimuli-prosjekt.

• All steinen som er brukt på den nye stien er lokal, og er hentet fra et område ved Soløyvatnet.

• 19. juni står kongeparet for den offisielle åpningen.

Dronningen skal selv gå fra Turisthytta til Keiservarden, og skal etter planen være på toppen rundt klokka 20.

- Vi oppfordrer alle som har lyst til å være med på markeringen om å være på toppen i god tid før den offisielle markeringen starter rundt klokka 20. For å unngå veldig mye kø, oppfordrer vi alle til å turen opp i forkant. Kong Harald vil også være til stede på toppen, forteller assisterende fylkesmann i Nordland Ola Bjerkaas.

Folk anmodes om å la bilen stå for å begrense trafikken opp til turisthytta og til Maskinisten. NM på sykkel pågår samtidig, og fremkommeligheten i Bodø sentrum vil være begrenset. Det vil bli trafikkregulering opp til turisthytta i tidsrommet kl. 18-19, men det settes opp busser fra Energihuset på Rønvikleira for alle interesserte. Disse vil kjøre publikum opp til Turisthytta i perioden 16.00 – 17.30. Bussene returnerer i tidsrommet 20.30 – 21.30.

Ingen selvfølge

At Keiserstien skulle stå klar til en kongelig åpning, var slett ingen selvfølge. Det så lenge ut til at hele prosjektet skulle strande på grunn av pengemangel, men så kom Bodø Energi på banen og la 1,8 millioner kroner i potten.

- Det hadde aldri blitt noen Keisersti uten bidraget fra Bodø Energi. Det er helt sikkert, sier prosjektleder for Keiserstien Avijala Kleist.

For Bodø Energi var bidraget til byggingen av Keiserstien et naturlig valg som byjubileumsgave.

- Vi var klar over at prosjektet var blitt skrinlagt på grunn av manglende finansiering, og vi tok selv initiativ til å løse dette. Til et 200-års jubileum ønsket vi å bidra med en gave med varig verdi, og som kunne komme mange av byens innbyggere til del. At gaven i tillegg er bra for folkehelsen er et stort pluss, sier administrerende direktør i Bodø Energi Arne Juell.

En stor ære og en flott inspirasjon at Dronning Sonja står for den offisielle åpningen!

Arne Juell i Bodø Energi

VAKKERT SKUE: All steinen som er brukt på den nye stien er lokal, og er hentet fra et område ved Soløyvatnet.

På eksklusiv liste

At selveste Dronningen skal stå for den offisielle åpningen, setter en ekstra spiss på det hele.

- Fantastisk! En stor ære og en flott inspirasjon at Dronning Sonja står for den offisielle åpningen, sier Juell.

Arbeidet med Keiserstien startet i september i fjor, og siden den gang er store mengder granatglimmerskifer hentet ut fra et område ved Soløyvatnet. Sherpaene i arbeidslaget har vært med på å bygge mange slike stier i Norge, men aldri tidligere så langt nord. Keiserstien havner med det på en imponerende liste, sammen med blant andre Gaustadtoppen, Kjærag, Trolltunga, Romsdalseggen, Skåla, Filefjell og Preikestolen.

Kleist er stolt over arbeidet som er gjort.

- Vi så at trafikken opp til Keiservarden økte betraktelig, og at slitasjen på naturen begynte å bli veldig stor. Dette kombinert med et folkehelseperspektiv, gjorde at vi ønsket en slik tilrettelegging av stien opp til toppen. Og sherpaene som har gjort denne jobben er de beste i verden på denne typen arbeid. De har gjort en helt fantastisk jobb, sier hun.

En verbal rose som tiltredes av Arne Juell og Bodø Energi.

- Vi er mektig stolte av den ferdige stien. Mange takk til sherpaene som bygde den. Vi håper byens innbyggere kan ha glede av den de neste 200 år. Så værsågod - slit den med helsa!

IMPONERER: Keiserstien havner på en imponerende liste, sammen med blant andre Gaustadtoppen, Kjærag, Trolltunga, Romsdalseggen, Skåla, Filefjell og Preikestolen.

Program offisiell åpning

• Dronning Sonja skal gå opp til Keiservarden fra Turisthytta ca. Klokka 19.15. Ordfører Ida Pinnerød, prosjektleder for Keiserstien Aviala Kleist, styreleder i Bodø Energi Morten Melå og assisterende fylkesmann Ola Bjerkaas skal følge Dronningen opp til toppen.

• Hans Majestet Kong Harald vil også være på plass når Dronningens følge når toppen rundt klokka 20.

• Kongeparet blir vist rundt oppe på toppen • Taler • Musikalske innslag

• Publikum som ønsker å være til stede oppfordres til å være på plass på toppen i god tid før klokka 20.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet