Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dette kan du lage av brødrestene dine

Annonse fra Bodø Bakeri

- Det verste en baker vet, er at du kaster brødet ditt, sier Bjarne Mosås i Bodø Bakeri. Her får du servert tips til gjenbruk av bakevarer som blir til rykende fersk helgesnacks!

Som vanlig er det god stemning på Bodøs lokale bakeri. Det dufter deilig bakst i luften, og bakerne er travelt opptatt med å ferdigstille dagens bakevarer. Antageligvis kjenner du deg igjen: At det fort kan bli brød til overs på slutten av uken. Så hva kan du finne på i helgen for å få utnyttet bakevarene mest mulig? Bjarne Mosås har triksene på lur. 

Bodø Bakeri har som mål og tilby bodøværinger nye og spennende bakervarer!

- Det er en kjent sak at bakeren ikke liker at du kaster brød. Så derfor skal jeg vise hvordan du kan lage et deilig ostebrød av et ikke så-lenger-ferskt-brød, sier Bjarne, før han legger til: - Dette gjør bakeren glad!

Foran seg har han et lekkert bakebord fylt med fristende bakevarer, grønnsaker, olivenolje, ost og krydder. Du kan selvfølgelig bruke det du måtte ønske fra kjøleskapet hjemme - her er det ingen fasit!

SLIK LAGER DU BJARNES FYLTE OSTEBRØD (se stegene i videoen over)

1. Bruk opp et gammelt brød eller rundstykker, enten fint eller grovt. Skjær det så i terninger uten at du kommer igjennom med kniven. Ha det slik at brødet fortsatt henger sammen i bunn.

2. Fyll godt med ost, hvilken type ost spiller ingen rolle. Deretter skinke, salami - og gjerne en blanding som jeg har brukt her, med masse løk, paprika og baconbiter.

3. Sett det fylte ostebrødet inn i ovnen på 175 grader, i femten-tjue minutter, til osten er gyllen og smeltet. Nå har du et kanongodt brød til søndagsfilmen!

PÅ SKATTEJAKT: Fyll ostebrødet med det du måtte ønske fra kjøleskapet ditt. Her er det kun fantasien som setter grenser.
FÅ BAKER FRODES BESTE RÅD TIL BRØDBAKINGEN HJEMME I VIDEOEN UNDER:

Trenger du et tips til, til hva du kan gjøre med brødrestene du har til overs? Hva med å lage knasende sprø krutonger? Supergode som snacks eller som tilbehør i salater.

KREATIV MED KRYDDER: Tilsett dine favorittkrydre til brødkrutongblandingen.
- Du trenger ikke bruke et helt brød som gjenbruk. Alt som måtte være igjen av helgefrokosten, kan du bruke til å lage nydelige brødkrutonger, fortsetter Bjarne.

FREMGANGSMÅTE PÅ KNASENDE SPRØ BRØDKRUTONGER MED KRYDDERSMAK:

1. Skjær i terninger, grovt som fint. Det sier seg selv at grovere brød gir sunnere krutonger.

2. Trikset er å bruke godt med olivenolje. Ha også over litt pepper.

3. Fersk pesto er også veldig godt å ha oppi, det gir en ekstra god smak.

4. 150 grader, i femten-tjue minutt. Da blir de skikkelig crispy uten at krutongene blir brent. Velbekomme!

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet