Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Penselkassen du trenger

Annonse fra Byggmakker Pluss

Godt verktøy er mer enn halve jobben. Det viktigste er at du velger maleverktøy etter hva slags jobb du skal utføre.

Ved siden av vanlig «husverktøy» kreves det naturligvis litt utstyr for overflatebehandling. Den penselen du brukte inne til å lakke gulvet med, er definitivt ikke egnet til verken beising eller maling av veggene ute.

I grove trekk kan vi si at vi har tre hovedtyper av pensler til utendørs bruk:

Malerpensler – flate, eventuelt ovale, men med ganske fyldig bust. Tar opp mye maling og er raske å arbeide med.

Beispensler – brede og tykke. Busten tar opp mye væske uten å søle.

Sprossepensler – runde. Først og fremst til maling av vinduer og når du trenger å trekke rette avgrensninger uten å maskere.

Liker du å bruke penslene én gang og kaste dem når du er ferdig, er billigpensler et alternativ. Men de er ikke så lette å arbeide med, og de gir heller ikke så pent resultat som kvalitetspensler.

Vi må heller ikke glemme malerullen, som mer og mer blir tatt i bruk utendørs. Den er ideell på murvegger, men gjør også effektivt og godt arbeid på utendørs panel. Det finnes også en minirull som kommer til nesten overalt, for eksempel mellom overliggerne på utvendig kledning. Maleruller kan brukes til grunning, beis, dekkbeis og maling. Med forlengerskaft blir rullen ekstra praktisk.

Tre typer bust - kjøp kvalitet

Også for pensler til utendørs bruk har vi tre forskjellige bust-typer å velge mellom, avhengig av hvilken malingstype du skal bruke. Dyrere pensler er som nevnt alltid bedre i bruk, derfor lønner det seg alltid å ta vare på kvalitetspensler. Under arbeidet kan du sette dem i vann eller white-spirit for noen få dager. Når arbeidet er ferdig, må penslene rengjøres og pakkes bort.

Naturbust – den opprinnelige og den beste til linoljemaling.

Syntetisk bust – egnet både til akryl/lateks og til olje. Har større slitestyrke enn naturbusten.

Blandingsbust – egner seg til beising og maling av røffe overflater og uhøvlet kledning.

Rulle med saueull – egner seg til oljemalinger.

Rulle med kunstpels – brukes både til olje og akryl/lateks.

Du trenger:

  • Vaskekost – for å få vasket flatene grundig. Bøyd skaft gjør det enkelt å komme til, og stiv bust gjør det lettere å bli kvitt hardnakket skitt.
  • Gresskost (murkost) – må du ha når du skal slemme murverk.
  • Stålbørste – til skraping av ru flater og beis som flasser.
  • Malingsskrape – du trenger to, en tohånds som du kan legge kraft på, og en enhånds til finere arbeider.
Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet