Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kan du disse oppussingstriksene?

Annonse fra Byggmakker Gunvald Johansen

Sjekk ut hvordan du kan male, tapetsere og legge gulv på bare to dager! Så enkelt er det nemlig å pusse opp et rom før jul!

Gunvald Johansen AS
Bodø - Svolvær - Fauske

Alle tre avdelinger tilbyr et bredt og godt utvalg av bygge- og interiørvarer hus, hjem og hage.

Adresse Bodø: Olav V gt. 92, Boks 209, 8001 Bodø

Åpningstider: Mandag-fredag 09.00-20.00 Lørdager: 09.00-17.00

Kontakt butikken på mail eller telefon: 75 54 19 30

Ranveigs fem beste oppussingstriks:

1. Før innkjøp av tapet, mål opp veggen/veggene hvor mange meter høyde og bredde det er. (for å beregne hvor mye tapet du trenger).

2. Har du sparklet veggen der du skal sette opp tapet må du grunne over sparkelet ellers så løser det seg opp i tapetlimet.

3. Sparklet må pusses over før du maler eller tapetserer for å få en jevn overflate.

4. Før du legger nytt gulv må du være sikker på at gulvet er beint, eventuelt bruke avretnings-
masse.

5. Bruk matt maling i taket, da er du sikker på å få et fint og jevnt tak.

Folk i Bodø elsker å pusse opp – som resten av Norges befolkning. Likevel kan det godt hende du er av den typen som synes det er aller morsomst å pynte rom enn å pusse dem opp ... Uansett, det er utrolig gøy når rommet er ferdig å vite at du har klart hele jobben selv.

Ranveig Sæthre er oppussingsekspert på Gunvald Johansen Byggmakker AS i Bodø – og vi har fått henne til å dele sine aller beste tips og triks når det kommer til å få en perfekt, nylagt farge på veggene, en kul tapet som treffer lagene der den skal og et flott gulv som klikkes rett på plass. 

En av sesongens store trender er å mikse forskjellige farger eller nettopp maling og tapet. Les alt om årets fargetrender her!

Begynn å rulle på midten

– Aller først startet vi med å male taket. Deretter gikk jeg over med ett strøk på veggen – før vi nå skal gå i gang med andre strøk, forteller Ranveig. Husk at du også må sparkle veggen på en skikkelig måte for å unngå ujevnheter og merker i den nylagte fargen.

Et annet, avgjørende tips – som ikke kan nevnes for ofte – er ikke å ha for mye maling på penselen eller rullen. Dypp den heller flere ganger! – Det er viktig å begynne å rulle midt på veggen. Både opp og ned for et jevnt resultat, fortsetter eksperten.

Butikken bugner nå av lekre tapeter i alle slags mønstre og farger (sjekk her!). Det blir utrolig lekkert hvis du tør å fremheve en av veggene i rommet på denne måten. Personlig stil hjemme er et nøkkelord, og til dette kontoret har Ranveig valgt "Tegel and wood" fra Borge. Vil du gå for en mønstret tapet på alle fire veggene, så er det selvfølgelig lov. Her er det kun fantasien din som setter grenser.

Bruk vater når du tapetserer

– Når du legger første høyde med tapet, må stykket være i vater. Særlig hvis du har et mønster som skal følges bortover veggen, understreker Ranveig, før hun legger til: – Ellers blir stykkene med tapet bare skjevere og skjevere.

For å unngå de irriterende luftboblene som mer enn gjerne popper opp som såpebobler under lagene, kan du dra disse ut med en såkalt tapetsletter. Den er heldigvis lett å bruke.

– I skjøtene må du huske på å bruke svamp istedenfor klut, for å dra ut limet. I tillegg er det lurt å gå over med en tapetrulle. Gjerne jobb med disse to samtidig, altså at du væter og ruller om hverandre.

Etter at både maling og tapet er på plass, kan du begynne med gulvet. Hvis du vil gjøre det enklere for deg selv, lag noen nummererte lapper slik at du vet hvilke gulvbiter som skal klikkes etter hverandre. – I tillegg må gulvet være "beint". Et smart triks er å sjekke for skjevheter langs veggen. Har du det, må du eventuelt bruke kiler, forklarer hun.

Voilá – på to dager har Ranveig sparklet, pusset, malt to strøk, tapetsert og lagt nytt gulv. Er du klar for å gi hjemmet ditt en oppfriskning til jul? Lykke til!

Byggmakker i Bodø er en del av konsernet Gunvald Johansen, og ble etablert i 1996. Med sine ca. 8000 m2 og "drive-in" lager er dette et av landets største og mest moderne byggevarehus.

Velkommen til oss i Olav Vs gate 92.

Redaksjonen i Avisa Nordland har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet