Flash photography, Face, Cheek, Lip, Smile, Eyebrow, Eyelash, Gesture, Happy

INNGANGSBILLETT: Student Vilde Gamst peker på at en sommerjobb for mange er det første møtet med arbeidslivet. Hun mener det er en fordel for alle om flere sommerjobber lyses ut på det åpne arbeidsmarkedet.

annonsørinnhold fra

Font

Vi gir flere en mulighet til sommerjobb i nord!

For å gi flere en inngang til arbeidslivet i nord, har SpareBank 1 Nord-Norge, NHO og LO gått sammen for å bidra til 1000 flere sommerjobber i 2022.

Sommerjobb er for mange det første møtet med arbeidslivet. Her får man kompetanse, utfordringer og verdifull erfaring på CV-en. Ferske tall fra NAV viser imidlertid at 41 prosent av arbeidsgivere i Nord-Norge kun brukte uformelle rekrutteringskanaler, som for eksempel kun bekjente, i 2021.

Det utelukker mange nyansatte, som heller fristes sørover, mener Vilde Gamst (23), som tar en mastergrad i fiskeri- og havbruksvitenskap.

Hun har vært med på å bidra til perspektivmeldingen «Unge stemmer 2021». Den vært med å legge grunnlaget for prosjektet «1000 jobber». I perspektivmeldingen etterlyses nettopp et mer åpent arbeidsmarked for at unge skal se sin framtid i nord.  

– «1000 jobber» er et raskt svar på det «Unge Stemmer» belyser. En tilbakemelding på at noe er nødt til å gjøres for å inkludere unge og vise dem hvilke muligheter de har i nord, sier Vilde.

Åpent arbeidsmarked

Som et resultat har NHO, LO og SpareBank 1 Nord-Norge en ambisjon om å samle og synliggjøre sommerjobber i nord. 1000jobber.no kan alle arbeidsgivere ta del i en stor nasjonal kampanje for å vise frem både arbeidsplasser og lokalsamfunn.

Vilde Gamst peker på at sommerjobber sjelden lyses ut i landsdelen, spesielt i de små bygdene. De går til bekjente. Hun har alltid tatt kontakt med bedrifter selv, for å høre om de har hatt behov for ekstra hjelp om sommeren

– At det nå lyses ut masse sommerjobber er kjempebra. Det gir mange flere mulighet til å søke, nettopp fordi de ser at det er en mulighet.

Samtidig peker hun på at sommervikarer kan være gull verdt for bedriftene.

– Mange ønsker seg en sommerjobb som er relevant for utdanningen, eller for det de har lyst til å studere. Ved å tilby disse en sommerjobb, får bedriftene en unik mulighet til å bli kjent med aktuelle kandidater for fremtiden, sier hun.

  • Gjennom eliteseriesesongen 2022 følger vi Bodø/Glimts kamppartnere med artikler som forteller om hvordan partnerne jobber med bærekraft.
  • Hver kamppartner fronter minst ett av FNs 17 bærekraftsmål, med tydelig fokus på hvordan Glimts kamppartnere er med på å skape ei bærekraftig utvikling innenfor sine bransjer og funksjoner.
  • Action Now tar utgangspunkt i FNs bærekraftsmål. Bodø/Glimt vil gjennom programmet bidra til økt kunnskap hos befolkning og næringsliv om FNs bærekraftsmål, inspirere og legge til rette for innovative partnerskap - og inspirere til faktisk handling.

FAKTABOKS

Action Now

Facial expression, Street fashion, Social group, Smile, Outerwear, Snow, Happy, Standing, Jacket, Travel

MULIGHETER: Både Målfrid Baik, regiondirektør i NHO Arktis og Liv B. Ulriksen, konsernsjef i SpareBank 1 Nord-Norge, håper at flere unge oppdager at Nord-Norge virkelig er mulighetenes landsdel.

Ikke bare en jobb

Bærekraftmål #11, bærekraftige byer og lokalsamfunn, er et spesielt viktig mål for SpareBank 1 Nord-Norge. Konsernsjef LIv B. Ulriksen mener prosjektet “1000 jobber” treffer midt i blinken av nettopp dette målet.

- Vi bor i en landsdel med uendelig mange muligheter, og må legge tid og ressurser i å invitere folk inn, slik at vi fortsatt kan bo i en fremoverlent landsdel i årene som kommer, sier Liv.

Hun peker på at arbeidsgivere i landsdelen har et stort ansvar for å inkludere flere fra hele landet å gi de muligheten til å få oppleve det beste fra Nord-Norge.

– Det er ikke bare jobben det handler om, når man skal velge et sted å slå seg ned på. Det handler minst like mye om trivsel, nettverk og fritidsmuligheter. Vi har derfor gitt lokale aktører mulighet til å danne eller utvide tilbudet for nettverksarenaer som en del av prosjektet. Disse skal gjøre at det blir enklere å bli kjent med både folk og sted, sier konsernsjefen.

Arbeidsgivere i hele Nord-Norge kan fremdeles koble seg på kampanjen. Alt du trenger å gjøre er å bruke #1000jobber når du lyser ut sommerjobben din på nav.no. Da blir din stilling automatisk en del av den landsdekkende rekrutteringskampanjen.

SpareBank 1 Nord-Norge er generalpartner til Bodø/Glimt. Vi er kamppartner når Bodø/Glimt mandag 16. mai tar imot TIL på Aspmyra stadion. Kampen starter klokken 18.

  • Kampanjen «1000 jobber» er et samarbeid mellom LO, NHO og Samfunnsløftet fra SpareBank 1 Nord-Norge.Våren 2018 åpnet vi en splitter ny kaffebar i Sambogården i Bodø; Samvirkelaget.
  • Målet med kampanjen er å synliggjøre jobb- og karrieremulighetene i nord, og vise at landsdelen har mer enn rå natur og kultur å by på. På 1000jobber.no kan alle arbeidsgivere ta del i en stor nasjonal kampanje for å vise frem sommerjobbene som finnes i nord.
  • «1000 jobber» ønsker å bidra til et mer åpent arbeidsmarked, noe unge i nord har etterlyst i rapporten «Unge stemmer» fra Kunnskapsbanken. Samtidig er kampanjen et bidrag til en av de største utfordringene i landsdelen, nemlig rekruttering til ledige jobber. Skal vi lykkes må vi tenke langsiktig – og da er sommerjobber ett av stedene vi kan begynne.
  • Det eneste du som arbeidsgiver trenger å gjøre, er å publisere sommerjobben på nav.no, og tagge stillingen med #1000jobber. Da fanges den opp, og den ledige sommerjobben blir automatisk med i kampanjen.
  • Les mer om kampanjen på 1000jobber.no

FAKTABOKS

«1000 jobber»