Sommerjobb er for mange det første møtet med arbeidslivet. Her får man kompetanse, utfordringer og verdifull erfaring på CV-en. Ferske tall fra NAV viser imidlertid at 41 prosent av arbeidsgivere i Nord-Norge kun brukte uformelle rekrutteringskanaler, som for eksempel kun bekjente, i 2021.
Det utelukker mange nyansatte, som heller fristes sørover, mener Vilde Gamst (23), som tar en mastergrad i fiskeri- og havbruksvitenskap.
Hun har vært med på å bidra til perspektivmeldingen «Unge stemmer 2021». Den vært med å legge grunnlaget for prosjektet «1000 jobber». I perspektivmeldingen etterlyses nettopp et mer åpent arbeidsmarked for at unge skal se sin framtid i nord.
– «1000 jobber» er et raskt svar på det «Unge Stemmer» belyser. En tilbakemelding på at noe er nødt til å gjøres for å inkludere unge og vise dem hvilke muligheter de har i nord, sier Vilde.
Åpent arbeidsmarked
Som et resultat har NHO, LO og SpareBank 1 Nord-Norge en ambisjon om å samle og synliggjøre sommerjobber i nord. På 1000jobber.no kan alle arbeidsgivere ta del i en stor nasjonal kampanje for å vise frem både arbeidsplasser og lokalsamfunn.
Vilde Gamst peker på at sommerjobber sjelden lyses ut i landsdelen, spesielt i de små bygdene. De går til bekjente. Hun har alltid tatt kontakt med bedrifter selv, for å høre om de har hatt behov for ekstra hjelp om sommeren
– At det nå lyses ut masse sommerjobber er kjempebra. Det gir mange flere mulighet til å søke, nettopp fordi de ser at det er en mulighet.
Samtidig peker hun på at sommervikarer kan være gull verdt for bedriftene.
– Mange ønsker seg en sommerjobb som er relevant for utdanningen, eller for det de har lyst til å studere. Ved å tilby disse en sommerjobb, får bedriftene en unik mulighet til å bli kjent med aktuelle kandidater for fremtiden, sier hun.
FAKTABOKS
Ikke bare en jobb
Bærekraftmål #11, bærekraftige byer og lokalsamfunn, er et spesielt viktig mål for SpareBank 1 Nord-Norge. Konsernsjef LIv B. Ulriksen mener prosjektet “1000 jobber” treffer midt i blinken av nettopp dette målet.
- Vi bor i en landsdel med uendelig mange muligheter, og må legge tid og ressurser i å invitere folk inn, slik at vi fortsatt kan bo i en fremoverlent landsdel i årene som kommer, sier Liv.
Hun peker på at arbeidsgivere i landsdelen har et stort ansvar for å inkludere flere fra hele landet å gi de muligheten til å få oppleve det beste fra Nord-Norge.
– Det er ikke bare jobben det handler om, når man skal velge et sted å slå seg ned på. Det handler minst like mye om trivsel, nettverk og fritidsmuligheter. Vi har derfor gitt lokale aktører mulighet til å danne eller utvide tilbudet for nettverksarenaer som en del av prosjektet. Disse skal gjøre at det blir enklere å bli kjent med både folk og sted, sier konsernsjefen.
Arbeidsgivere i hele Nord-Norge kan fremdeles koble seg på kampanjen. Alt du trenger å gjøre er å bruke #1000jobber når du lyser ut sommerjobben din på nav.no. Da blir din stilling automatisk en del av den landsdekkende rekrutteringskampanjen.
SpareBank 1 Nord-Norge er generalpartner til Bodø/Glimt. Vi er kamppartner når Bodø/Glimt mandag 16. mai tar imot TIL på Aspmyra stadion. Kampen starter klokken 18.
FAKTABOKS