Tilbyr opplevelses-pakker på hele Helgeland fra nye lokaler

VARIERT TILBUD: Hos Hi North får du et variert utvalg av aktiviteter.  Klatring i via ferrata, zipline,  toppturer, snøscooter – og toppturer, for å nevne noen. Video: Hi North

Tilbyr opplevelses-pakker på hele Helgeland fra nye lokaler

– Det tok oss fire år for å skjønne at denne plasseringen sparer oss for mye logistikk, smiler daglig leder Merethe Kvandal i Hi North. Fra foten av Øyfjellet har selskapet mål om å knytte Helgeland som reiselivsdestinasjon, sammen.

– Alle vet at det er gjennom samarbeid vi blir bedre. Vi ønsker i alle fall å bidra til å å løfte hele regionen som et attraktivt reisemål med fantastiske opplevelser, sier Merethe Kvandal som siden 2015 har tilbudt aktiviteter rundt om på Helgeland, til tilreisende og fastboende.

PÅ BYENS TAK: Glade turdeltakere har klatret via ferrataen i Øyfjellet og står bokstavelig  talt på Mosjøens tak. Foto: Johanne Dahl Tysnes

Et stort og variert tilbud

– Vi har egentlig vokst litt ut av det opprinnelige konseptet vårt der Øyfjellet som destinasjon har vært vårt hovedfokus. Vi skal selvfølgelig jobbe med å tilby både zipline og via ferrataen til besøkende og fastboende, men vi har utviklet oss en god del de siste årene. Vi har lyst til å være en tilrettelegger for mange aktiviteter, både til privat- og bedriftsmarkedet, sier Merethe og lister blant annet opp snøscootersafari, brevandring, toppturer og turer med hundeslede som aktiviteter Hi North allerede lager opplevelsespakker av.

Flash photography, Helmet, Workwear

Øyfjellgrotta og Helgelandstrappa. Foto: Rene Bjerregaard / Ribtur. Foto: Maylinn Løfsnes Storjord. / Brevandring. Foto: Emma Marshall

– Det er stadig flere som ønsker en tilrettelagt ferie. Det skal litt til for at en familie setter seg i bilen og reiser til Mosjøen bare for å kjøre zipline. Vi har hatt noen av dem men vi ser at både private og bedrifter i større grad ønsker å kjøpe pakker, sier Merethe som ikke tror prisnivået på et skreddersydd tilbud avskrekker nevneverdig.

– For bedrifter vil det nok heller resultere i lavere kostnader enn om man skulle ordne alt selv. Det er vi som kjenner aktørene og de tilbudene som finnes. Har en kunde et spesifikt ønske blir det vår oppgave å levere på det, sier hun.

Minst mulig avtrykk

Bærekraft er sentralt i alt det Hi North foretar seg. Naturen skal kunne brukes uten at klimaavtrykkene blir betydelige.

– Vi er nøye på hvem vi samarbeider med. Bærekraft skal være med oss i alt vi gjør. Det tror jeg kundene også vet å sette pris på.

Selskapet har den siste tiden styrket staben med en salgs- og markedssjef. I alt teller Hi North nå tre fulltidsansatte, men antallet mangedobles i sommersesongen.

– Vi har ei liste med 30 guider nå og vi er kjempeheldige at de er så stabile. I fjor hadde vi ei opplæringshelg for de nye. I år er det vel bare fem som ikke har vært hos oss før, så den slipper vi nok. Vi ser at søsken og familiemedlemmer som tidligere har jobbet hos oss melder seg når sesongen nærmer seg. Det tyder på at vi er en attraktiv arbeidsplass.

Via Ferrata og zipline. Foto: Johanne Dahl Tysnes / Brevandring. Foto: Emma Marshall

Nytt navn – ny drakt

I likhet med resten av bransjen er gjengen i Hi North spent på den forestående turistsesongen. Nye reisevaner og åpning etter Covid kan slå begge veier.

– Det blir utrolig spennende. Det er helt vanlig at jeg sliter med nattesøvnen på dette tidspunktet av året. Det vi har sett er at nordmenn benytter seg i større grad av korte ferier og da ofte i eget land. Hvordan det blir i år vet jeg rett og slett ikke, men vi håper selvsagt på en super sommer og høst. Sier Merethe Kvandal.

MED VIND I HÅRET: Går du litt av den monumentale Helgelandstrappa kan du suse i vår zipline over lakseelven Vefsna og rett inn i hagen på flotte og tradisjonsrike Fru Haugans Hotel. Foto: Johanne Dahl Tysnes

Mange har nok merket seg at i tillegg til å flytte inn i nye lokaler, har selskapet fått et flunke nytt navn på plass. Og valget av Hi North ga seg litt selv, i følge den daglige lederen.

– Vi trengte et mer anvendelig og moderne navn, spesielt i markedsføringsøyemed. «Naturlige Helgeland» lar seg vanskelig oversette når vi er rundt i verden og forteller om tilbudene vi har. Med det nye navnet har vi også fått opp ei mer helhetlig og spennende hjemmeside der vi fint kan kommunisere med kunder, enten de er norske eller fra andre land. Nå venter vi bare på det siste av profilering så vi kan bli ordentlig synlige her i de nye lokalene også, sier Merethe Kvandal.

People in nature, Vision care, Smile, Head, Water, Shoulder, Plant, Goggles, Sunglasses, Cap

SPENT PÅ SESONGEN: Reiselivskonsulent Marianne Hoff og resten av gjengen i Hi North, går en spennende turistsesong i møte. Bedriften er nå på plass ved foten av Øyfjellet i Mosjøen.

Mer informasjon: hinorth.no

Annonse

Artikkelen fortsetter etter annonsen.

Les flere artikler i

Ja, vi reiser

Innholdet er produsert av:

Rana Blad Marked og Markedsavdelingene hos Helgelendingen og Avisa Nordland

Ta kontakt dersom du ønsker annonsering

Magasinlayout:

Amedia Kreativ

Avisens journalister og redaksjon har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette innholdet
Personvernerklæring | Informasjonskapsler