Gå til sidens hovedinnhold

Vi trenger nye vekstmotorer i en landsdel med behov for folk, lyspunkter og inspirasjon

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Synkende folketall har ridd Nord-Norge som en mare i mange tiår. Tromsø og Bodø har vært alene om befolkningsvekst. Nå har også veksten i de to største byene i nord bråstoppet.

I Bodø blir utfordringene enda større når Forsvarets kampflybase blir historie fra årsskiftet. Hundrevis av arbeidsplasser forsvinner. Nyheten om at Avinor nå vil utsette bygging av ny flyplass skaper både usikkerhet og frustrasjon.

23 mil lenger sør er situasjonen en helt annen. Ny storflyplass, som lenge så ut til å være et umulig prosjekt, er i ferd med å bli en realitet. Offensive og samstemte politikere, prosjektledelse med imponerende kondisjon og et lokalt næringsliv som har stått last og brast med prosjektet gjennom nedturer og oppturer. Det er suksessoppskriften. Så sent som torsdag la to sparebanker inn 30 millioner kroner i prosjektet. Polarsirkelen lufthavn i Rana ser nå ut til å stå ferdig før den nye flyplassen i Bodø.

I Mo i Rana er historien i ferd med å gjenta seg. 75 år etter at Stortinget vedtok å bygge Jernverket er kommunen vertskap for en av de største industrisatsingene i Norge etter krigen. A/S Norsk Jern verk trakk til seg arbeidere fra hele landet. Folketallet steg raskt fra 14 500 da Jernverket ble satt i drift i 1955 til 26 000 innbyggere 15 år senere. Brunt jernstøv er historie. Nå er det grønt skifte som gjelder.

Freyr Batteri i Mo i Rana ble i sommer det åttende norskeide selskapet som noteres på New York-børsen. Børsnoteringen skal bidra med kapital til bygging av fem batterifabrikker i Mo i Rana de neste årene.

Det planlegges investeringer for 20 milliarder kroner og 1500 nye arbeidsplasser. De mest optimistiske anslagene er at satsingen vil gi 12 000 nye innbyggere i kommunen i løpet av de 15 neste årene. Slår anslagene til vil Rana passere 40 000 innbyggere. Det vil i så fall være en vekst uten sidestykke i nordnorsk historie.

Det er ikke tilfeldig at satsingen lokaliseres til den gamle jernverksbyen. Freyr får tilgang til billig strøm, industriell kompetanse og god havnekapasitet. I dag er det godt over 100 bedrifter i industriparken, med totalt 2 500 ansatte. Omsetningen er i underkant av åtte milliarder kroner.

Analyseselskapet Rystad Energy anslår at verden trenger 600 nye batterifabrikker for å møte behovet fram til 2050. I dag finnes det knapt en større fabrikk i Europa. - Markedet er nesten utømmelig, uttalte Jarand Rystad til NRK i sommer. Batteriene skal brukes til el-bil, men er også den billigste formen for effektiv lagring av strøm.

NHO-sjef Ole Erik Almlid lovpriser satsingen i Rana. Overfor NRK slår han fast at det er viktig for Norge at Freyr lykkes i Mo i Rana. Påtroppende statsminister Jonas Gahr Støre stakk hodet ut av regjeringsforhandlingene i Hurdalsjøen denne uka for å fortelle pressen at staten skal bli en bedre tilrettelegger for nye satsinger og arbeidsplasser. Han nevnte Rana spesielt.

Kontorene til Freyr i Rana er i ferd med å fylles opp med nøkkelpersonell. De kommer fra Norge og fra hele verden. Den forventede veksten vil utfordre hele kommunen. Det er investert tungt i prosjekter som skal jobbe med tilflytting, botilbud, kompetanse, omdømme, infrastruktur og jobb for partnere, for å rigge byen for framtida.

Det er viktig at både nære naboer og en hel landsdel bidrar til at satsingen i Rana lykkes. Løsningen er ikke å skyte ned flyplassprosjektet, slik både Helgelandskommuner og avisa Nordlys i Tromsø gjør. Vi må heie på Rana. Det er viktig for Norge at Freyr lykkes. Verdens klima og miljø trenger produktene. Det er avgjørende for Nord-Norge at vi bygger nye vekstmotorer i en landsdel som trenger folk, lyspunkter og inspirasjon.

Lykke til, Rana!

Kommentarer til denne saken