Hvorfor dekker ikke AN kultur? Skammelig at avisa ikke var til stede på den flotte konserten. Hvor er det blitt av konsertanmeldelser?

Slike tilbakemeldinger får vi en del av. Observasjonen er korrekt. Avisa Nordland er slett ikke tilstede på alle konserter og arrangementer i kommunene vi dekker. Det kan vi heller ikke være.

Finansieringen av journalistikken er endret. Det har også endret journalistikken.

Tradisjonelt er det annonsørene som i hovedsak har finansiert journalistikken. I 2014 og 2015 forlot mange store annonsører lokalavisene. De valgte å plassere sine annonsekroner hos amerikanske giganter som Facebook og Google.

De raske endringene førte til økonomisk krise for lokalavisene. I AN reduserte vi staben med nær 25 prosent. Flinke medarbeidere måtte raskt ut for at skuta ikke skulle synke.

Annonsesvikten kom på toppen av et vedvarende bortfall av papiravis-abonnenter. Flere klarte seg med gratis nyheter på nett.

Digitale abonnenter ble redningen. AN er blant de mange avisene som har kompensert fallende annonseinntekter med stadig flere abonnenter.

Papiravisa er fortsatt viktig. Men vi aner ikke hvilke saker som faktisk blir lest på papir.

Våre digitale abonnenter har vi god oversikt over. Vi vet hvor mange som leser hver sak, hvor lenge de leser, hvor ofte de besøker oss, hvor gamle de er, kjønn og hvilket postnummer de bor på. Kort sagt: Vi vet hvilke saker som leses, og hvilke saker som ikke leses.

Summen av informasjonen gjør oss mer treffsikre når vi anretter journalistikken. Før lyttet vi til magefølelsen. Nå lytter vi til leserne. Det er også årsaken til at vi har hatt en sterk abonnementsvekst de siste årene. Journalistikk som ikke når leserne er bortkastet journalistikk.

Avisa Nordland har et viktig samfunnsansvar. Samtidig er vi en kommersiell bedrift. Vi mottar ikke offentlig støtte. For å overleve må vi lage journalistikk som folk ikke bare vil lese, men som de også vil betale for å lese. AN er et massemedium. Vi kan ikke ta ansvar for alle smale områder og særinteresser.

Vi vet nå at våre abonnenter i mindre grad leser tradisjonell dekning eller anmeldelse av en konsert, uavhengig av hvor flott konserten var. Det samme gjelder referater fra fotballkamper. Forhåndsomtaler av et arrangement er heller ikke av særlig interesse, med mindre omtalen kan kombineres med en engasjerende historie.

Abonnentene våre er opptatt av nyheter på alle områder. De vil også innenfor kulturfeltet lese de overraskende, sterke og nære historiene om mennesker, enten de lykkes eller går på trynet. De leser nyhetssaker fra større kulturarrangementer: Hvor store var køene? Hva var inntjeningen på ølsalget? Hva var folk mest fornøyd med? Mest av alt elsker de bildeserier av mennesker fra større festivaler og konserter.

Nyhetssaker der vi kikker bak sceneteppet og følger kulturens pengestrømmer, maktkamper og konflikter er blant våre mest leste saker, enten det gjelder Opptur, Gatafestivalen, Stormen eller Bodø 2024.

AN skal fortsatt dekke nyhetssaker om kultur. Vi skal fortsatt formidle entusiasmen, gleden og engasjementet på større arrangement. Vi tar lokal kultur på alvor og underlegger den de samme nyhetskriteriene som på andre viktige samfunnsområder. Når det er sagt, så diskuterer vi internt hvordan vi kan være tilstede på flere arenaer enn i dag. Men vi kan ikke være på alle konserter og arrangementer.

Det har leserne gitt oss beskjed om.