Gå til sidens hovedinnhold

Vi stryker på eksamen

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Skal 10. klasse virkelig ha eksamen i 2022? Korona brøyt ut mars 2020 da vi gikk i 8. klasse. Skoler ble rammet, og hjemmeskole måtte til. Vi har sittet hjemme jevnlig og måtte lært oss alt det faglige selv. Undervisningen har foregått over en skjerm og læringen har ikke vært optimal.

Lærere har hatt problemer med å hjelpe alle elever og holde motivasjonen oppe. Det har vært to harde år som har krevd svært med arbeid, noen har ikke klart å henge med. 2006-kullet som i år er 10.-klassinger er det kullet som er hardest rammet. Vi har gått glipp av et og et halvt år med læring, når skal vi ta igjen denne læringen? I tillegg har læreplanen endret seg underveis, vi har ikke fått nok opplæring i hvordan den skal brukes. Når vi skal opp i eksamen blir den nye læreplanen å være grunnlaget. I år er det kommet nye eksamensformer som gjør det enda vanskeligere for oss å skulle prestere likt som de tidligere årskullene.

Vi har eksamen for å få en vurdering på hva vi har lært gjennom ungdomsskolen, ikke for å straffes. De som er født i 2005 slapp billig unna i fjor. De har fulgt samme læreplan gjennom hele ungdomsskolen. De fikk hele første året uten hjemmeskole, med helt normal læring. Hvorfor skal vi som går i 10. klasse nå måtte ha eksamen når fjorårets 10. klasse slapp billig unna? Vi har ikke fått nok tid til å øve til eksamen. Vi har gått glipp av flere prøver og tentamener, som er en type øving til eksamen. Hvordan vil det gå med oss når vi ikke har fått den øvingen?

Vi ber om å slippe å må gå gjennom en periode med knallhard jobb og stress. En eksamen utgjør en altfor stor del av standpunktkarakterene vi får. Vi har ikke nok kompetanse til å gå gjennom dette. Vi har et liv utenom skolen, og tanken på eksamen skremmer mange av oss! Vi ber om å bli hørt.

Signe Tømmerås og Tuva Angellsen Reiertsen, elever, Bodø

Kommentarer til denne saken