Gå til sidens hovedinnhold

Vi selger biler, ikke strøm

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Tesla vet at tilgang på ladeinfrastruktur er avgjørende for å få flere til å velge en elektrisk bil, og at ladestasjoner får positive ringvirkninger for lokalt næringsliv og turisme. Derfor synes vi det er synd å se at Avisa Nordlands redaktør den 5. juni karikerer vårt ønske om å bygge ladestasjon i Bodø som en «tiggerferd».

Nord-Norge er viktig for Tesla. Vi var tidlig ute med servicesenter i Tromsø, og vi åpnet butikk og servicesenter i Bodø i fjor høst. I år åpner vi flere ladestasjoner i Finnmark og Lofoten, og om kort tid kobles Nordkapp til ladenettverket vårt gjennom den kommende stasjonen i Honningsvåg.

Stortinget har vedtatt et ambisiøst politisk mål om å kun selge utslippsfrie personbiler i 2025. Fortsatt er ladetilbudet nord for Trondheim svært begrenset. Det må etableres infrastruktur som gjør det mulig for folk i Nord-Norge å ta del i overgangen til en grønn bilpark. Stadig flere ønsker å reise til og gjennom Bodø, og derfor har Tesla hatt en dialog med kommunen om å låne deler av en parkeringsplass for å sette opp et ladetilbud.

Det er vanlig at det offentlige og private samarbeider om tjenester som kommer folk til nytte. I motsetning til andre ladetilbydere, har Tesla i all hovedsak ikke benyttet offentlige tilskudd fra for eksempel Enova ved bygging av de over 70 ladestasjonene våre i Norge.

I innlegget mener Rask Jensen at vår henvendelse til Bodø kommune er det samme som om et varehus skulle få en kommunal tomt gratis. Dette er ikke en rettferdig sammenligning. Å bygge ladestolper ved siden av en håndfull plasser på et eksisterende parkeringsanlegg er ikke det samme som å ta over en tomt for å rigge til et gigantisk varehus med betydelig omsetning. Parkeringsplassene er fortsatt parkeringsplasser, selv om det bygges ladestolper ved siden av noen av plassene.

Rask Jensen viser til Teslas samlede globale omsetning. Tesla tjener penger på å selge biler, ikke strøm. Prisen vi tar betalt for ladingen er satt med utgangspunkt i de lokale kostnadene ved den enkelte ladestasjon, og vi tar ikke mer betalt enn vi må for å kunne drifte og fortsette å utvide nettverket vårt over hele landet. Derfor er vi Norges rimeligste tilbyder av hurtiglading. Vi bygger ladestasjoner for at det skal være mulig å eie en elektrisk bil og reise dit du vil, uten at lading begrenser mulighetene dine.

Før pandemien så vi hvordan god ladeinfrastruktur fikk flere til å velge utslippsfrie, elektriske bilturer framfor fly både i Norge og videre ut i Europa. Og det siste året har ladeinfrastrukturen vår spilt en avgjørende rolle i å sørge for at folk kan dra på Norgesferie, koble av på hytta eller holde kontakten med venner og familie mens Norge var nedstengt. Vi er skuffet over at Bodø kommune ikke vil være med på å etablere nødvendig ladeinfrastruktur for elbiler, men vil fortsette å undersøke mulighetene i regionen.

Les også

Dra på tiggerferd et annet sted, Tesla

Kommentarer til denne saken