Gå til sidens hovedinnhold

Værfaste hurtigbåter

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det var en gang at lokalbåtene gikk ufortrødent langs vår værharde kyst. Det var ikke mange gangene at det skjedde forstyrrelser i den oppsatte kjøreplan, da måtte det være et ufyselig vær. Gamle Bodin, Hamarøy og Ofoten slingret og stampet seg frem i rutene sine nesten uansett vær. Det samme gjaldt vel også de andre båtene i Salten Dampskibsselskab. Jeg var personlig med som mannskap (ferieavløser) ombord i Hamarøy, hvor det røk opp i et «herrens uvær» på tur til Svolvær. Vi anløp Skagstad, hvor vi holdt på å rive ned kaia (i alle fall virket det sånn). Kapteinen bestemte at vi skulle gå på fjorden og vente til vinden ga seg. Vel ute på fjorden slo ei båre inn over fordekket og slo inn fordøra. Vi hadde to passasjerer i salongen, en dame som gråt sine modige tårer, og en kar som røkte pipe og gapskrattet da jeg gled i vannet på golvet på tur gjennom salongen, øvrige passasjerer gikk av på Skagstad. Det var før æraen med hurtiggående katamaraner.

I det siste har avisene stadig klager på kansellering av oppsatte ruter, uten at det går klart fram hva som forårsaker kanselleringene. Da de to første katamaran-båtene kom (Salten og Ofoten) og ble satt i rute ble de driftet av SDS. Det viste seg raskt at de hadde minst to egenskaper som var uheldige, og som ledet til ombygging av baugpartiet for begge. Baugpartiet var nemlig et gedigent øsekar som ifølge mine kilder rommet 500 kubikkmeter vann hvis en av disse båtene kjørte inn i ei båre, resultat: destruksjon av vindusveggen i fronten og søyler i salongen. Dette skjedde for Ofoten, som holdt på å gå ned i hendelsen. I tillegg var konstruksjonen slik at den beveget seg ved høy sjø, ingen behagelig affære å være passasjer i dårlig vær. Begge deler ble rettet ved ombygging.

Jeg vet ikke hvilke krav fylkeskommunen stilte da de to siste NEX-båtene ble bestilt, eller til operasjon av båtene ved utlysning av driftsanbudet. Det må imidlertid være noe fundamentalt galt når folket langs leia gang på gang opplever driftsstans i rutene. Ansvaret for dette bør antakelig ligge på NFK å løse, og det bør skje ganske kvikt, folket langs kysten fortjener pålitelige transportmidler.

Kommentarer til denne saken