Forskere spår en liten istid fra 2020

MINDRE MAGNETISME: En periode med mindre magnetisme vil gjøre Sola litt kaldere, men det veier ikke opp for drivhuseffekten. Foto: Ho (AFP)

Av

Det betyr ikke at global oppvarming ikke fortsetter, men det kan gå litt saktere.

Strålingen fra solen varierer, og nå mener forskere at solen er på vei mot et såkalt solminimum. Dette er en periode der stjernen avkjøles, det blir færre solflekker og mindre ultrafiolette stråler når jordens overflate. Årsaken er naturlige svingninger i solens magnetisme.

Når ser solen ut til å nærme seg et såkalt grand minimum - altså et solminimum som er svakere enn på århundrer. Dette er ikke nytt. Allerede for 10 år siden skrev Nettavisen at man spådde en ny istid.

Nå har forskere beregnet hvor mye kaldere solen blir, og hvilke konsekvenser det får for jorda.

0,25 prosent

I studien «Ultraviolet Flux Decrease Under a Grand Minimum from IUE Short-wavelength Observation of Solar Analogs», publisert i Astrophysical Journal Letters, har forskere beregnet hvor kraftig det neste solminimumet vil bli, skriver Science Daily.

Fra 2020 til 2070 kan solen redusere sin utstråling med 0,25 prosent. Sist dette skjedde var fra cirka 1645 til 1715 under den såkalte Maunder-minimum.

Stopper ikke global oppvarming

Det høres kanskje ikke så mye ut, men da dette skjedde på 1600-tallet lå det noen år 28 centimeter med is over Themsen og isbreene i Alpene vokste.

Fysiker Dan Lubin ved  University of California i San Diego er blant forskerne bak studien. Han sier at et kommende grand minimum likevel ikke vil stoppe den globale oppvarmingen. Den kjølende effekten av mindre stråling er lite sammenlignet med oppvarmingen som følge av mer karbondioksid i atmosfæren.

Konklusjonen til forskerne er at en fremtidig grand minimum kan bremse opp, men ikke stoppe global oppvarming.

Artikkeltags