Har tapt penger på langvarig strømstans: - Kritisk utstyr er ødelagt

Tap: Trond Hansen i Kystens varehus på Vågaholmen må kaste store mengder mat etter det lange strømbruddet. 		Begge foto: Rune Slyngstad

Tap: Trond Hansen i Kystens varehus på Vågaholmen må kaste store mengder mat etter det lange strømbruddet. Begge foto: Rune Slyngstad

DEL

Trond Hansen i Kystens varehus i Vågaholmen har tapt mellom 50.000 og 100.000 kroner på grunn av den langvarige strømstansen. Forrige helg var deler av Tjongsfjordhalvøya uten strøm i over et døgn.

- Vi forventer at vår nettleverandør har rutiner og beredskap som gjør at vi kan unngå driftsstans og store tap som dette, sier Trond Hansen.

Han fortsetter:

- I noen korte perioder var strømmen innlagt, med fase 1 ute. Dette er i seg selv oppsiktsvekkende ettersom 3-fase-motorer absolutt ikke må driftes uten at alle faser er intakt. Konsekvensen er at kritisk kjøleutstyr er ødelagt. Vi måtte kaste kjøtt, fisk og mange andre varer som ikke har tålt å være uten kjøling i over ett døgn.

Dårlig kommunikasjon

Han klager også på kommunikasjonen med personen ved vakttelefon i Nordlandsnett.

- Jeg måtte til tider vente lenge på svar. Når jeg først nådde fram, fikk jeg en person på tråden som etter min mening verken hadde kompetanse eller vilje til å svare meg på spørsmål om hva som hadde skjedd, og hvor lenge strømbruddet ville vare.

Erling Hafsmo leder og eier Rødøy Elektro. Han synes den manglende beredskapen er urovekkende med tanke på uværet i uke 2.

- Vi som bor her vet det er stor sannsynlighet for at det skjer «ting» med strømnettet etter et slikt uvær. Derfor synes jeg det er urovekkende at Nordlandsnett måtte hente montører fra Bodø og Saltdal til Tjongsfjordhalvøya for å utbedre feil, mener Erling Hafsmo.

- De montørene som kom hadde såpass lite kunnskap om linjenettet at langt flere enn nødvendig ble uten strøm så lenge. Mobilnettet på Hatten lå også nede, noe som setter sikkerheten i fare, fortsetter han.

Har påkallingsvakter til vanlig

Nordlandsnett uttrykker at dette var et unntakstilfelle.

- Vi hadde en situasjon hvor lokale montører på Tjong ikke var tilgjenglig fra lørdag til søndag, og hadde derfor planlagt å benytte personell fra andre soner ved eventuele feil, sier Arnstein Melle, som er beredeskapskonsulent i Nordlandsnett.

- Når det gjelder selve prosessen med feilsøking og feilretting ved denne hendelsen, vil vi evaluere dette sammen med driftssentralen og vår entreprenør, sier Melle.

Denne aktuelle helgen var de fraværende montørene han snakker om på et jubileumsarrangement i regi av Bodø energi.

-Har dere en vaktordning på vanlig basis på Tjongsfjordhalvøya?

-Ja. Frost kraftmontasje har eget mannskap i Tjongsfjord. De er påkallingsvakter. Frost har forpliktet seg til å ha tilgjengelig personell, og dette var et unntakstilfelle der ingen var til stede. Dette var en ekstraordinær situasjon med tre ulike feil på Tjongsfjordhalvøya samme helg, sier Arnstein Melle.

Artikkeltags