Hemmelige agenter skal teste turistperler

Saltstraumen er et populært tuistmål i Salten. Lokale aktører kan nå få overrskelsesbesøk for å sjekke kvaliteten.

Saltstraumen er et populært tuistmål i Salten. Lokale aktører kan nå få overrskelsesbesøk for å sjekke kvaliteten. Foto:

Reiselivet får besøk av såkalte Mystery shoppers.

DEL

Det er en gruppe forskere ved Nord universitet og Norges Arktiske Universitet i Tromsø som står bak systemet - samt med Innovative Opplevelser, Arctic 365 (tidligere kalt Arena Lønnsomme Vinteropplevelser), NCE tourism, Hanen og Trøndelag Reiseliv.

Forsknings- og innovasjonsprosjektet ledes av førsteamanuensis Dorthe Eide, Handelshøgskolen Nord universitet, skriver Nord universitet.

Såkalte «Mystery shoppers», etter modell fra Visit Skottland, står sentralt i det nye kvalitetssystemet.

– Mystery shoppers skal komme uanmeldt og delta som gjest uten at bedriften har kjennskap til at opplevelsesproduktet testes. De hemmelige agentene vurderer så opplevelsesproduktet ut fra en rekke kriterier, sier Eide. 

Førsteamanuensis Dorthe Eide: Leder arbeidet med nytt system for kvalitetstesting i reiselivet. Foto: Svein-Arnt Eriksen

Eide mener det vil kunne gjøre norske opplevelsesprodukter mer attraktive og konkurransedyktige.

– Flere av våre konkurrenter har en ambisiøs nasjonal kvalitetspolitikk og nasjonale verktøy som kvalitetssystem. Kvalitet er i tillegg noe du aldri blir ferdig med, det må jobbes med kontinuerlig, sier forskeren til universitetets hjemmeside.

Ifølge Eide har kvalitetssystemet tre hoveddeler; Den største er opplevelseskvalitet, og de to andre er servicekvalitet, samt risikovurdering og sikkerhet.

Disse ble først utviklet som tre piloter, men er nå integrert og testet.

Kvalitetssystemet skal hete "Varde – experience quality".

Artikkeltags