Dyrt å hjelpe dyr

Av

Behandlinger hos dyrlege er dyrt i Norge, og mange forsikrer ikke dyra sine.

DEL

Under 19For en stund tilbake hadde katten min en tydelig smerte i foten, det endte opp med at jeg måtte ta meg en tur til veterinæren.

Faren min var ikke hjemme, så det var ikke lett å få med seg en aktiv katt for å si det sånn.

Bæresekken var også begynt å bli for liten, og katta mi Leo er ikke akkurat en katt som pent og høflig setter seg til ro.

Takk til taxisjåføren som hjalp meg! Jeg fikk raskt time, noe som var flott. Da jeg kom dit måtte jeg vente en god stund før jeg i det hele tatt fikk prate med veterinæren.

Etter at jeg hadde levert katten fikk jeg beskjed om å komme tilbake om tre timer. Resultatet av undersøkelsen var at smertene i foten sannsynligvis skyldtes et insektsbitt.

Så kom betalingen. Summen ble som forventet veldig høy, og pappa måtte bare punge ut for både drosje, veterinær og smertestillende for katt (jeg kunne kanskje trengt noe smertestillende selv etter den turen).

Alt dette på grunn av et insektsbitt! Men selvfølgelig er helsa til dyrene våre viktig.

Noe å ta i betrakting er at dyrlegene ikke eier lokalene sine, og må betale for alt av vedlikehold selv. Dette ifølge «dyrlegene Bodø» sin egen nettside.

Her i Bodø har vi bare to dyrlegeklinikker, noe som er veldig dumt for dem som bor litt lenger unna skulle det skje en akutt situasjon.

Lærdommen må være at det å ha dyr er et stort ansvar, ikke bare økonomisk. Dette burde alle tenke på før de anskaffer seg kjæledyr.

Det skjer også flere skrekkhistorier for dem som ikke har tenkt på forsikring. En kvinne i 30-årene i Trondheim måtte betale over 14 000 kroner for behandling av katten sin som hadde urinveisinfeksjon.

Veterinæren ga katten væske under huden og smertestillende middel. Hun hadde vært hos behandling på kveldstid hos klinikker før, og hadde sett for seg å få en regning på rundt 3.500 kroner, kanskje litt høyere.

Men denne gangen kom regninga med sjokkerende høye tall. Den endte på 14.100 kroner, grunnet at hun ikke hadde forsikring. Det ble også forklart at det var fordi det var på kvelden. Lørdag kveld ble hun opplyst av klinikksjefen at det var gjort en feil, og at regningen egentlig skulle ende på 7.700 kr.

Dette er fortsatt en høy sum, synes jeg. Jeg gjentar derfor budskapet om å ta ansvar før man anskaffer seg kjæledyr, og at forsikring kan være lurt.

Med det ønsker jeg god sommer til alle, både mennesker og dyr.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags