– Hadde jeg visst om forskriftene som står i lovdata, ville jeg nok latt det være, sier Ulf Ekeberg som etter å ha knust hofte og bekken i 2017, veksler mellom rullestol og krykker når han skal bevege seg rundt.

For å effektivisere søppeltømmingen, flyttet han søppelkassen sine kloss inntil fylkesveien. Han fjernet 3 meter av eget nettinggjerde og fikk laget et søppelstativ plassert kant i kant med veien.

Utfordringer

– Det hadde ikke slått meg at dette skulle bli et problem. Dette skulle jo være en vinn-vinn-situasjon, sier han.

Tanken var at renovasjonsarbeiderne ville spare flere minutter og krefter, når kassene ble flyttet 10–15 meter nærmere.

Men tiltaket viste seg å ha visse utfordringer. Når det er sterk nordavind slynges søppelkassen ut i veien, og både søppel og kassene kan skape farlige situasjoner.

LES OGSÅ: Christian har fått et uventet koronaproblem i butikken: – Det er rett og slett ikke greit

Sparer flere minutter

En enkel kjetting løste problemet, men skaffet også nye.

– Det tok fyr i hue på meg da renovasjonsarbeideren sa at å løsne og feste kjettingen ikke var hans jobb, sier Ulf frustrert.

Han kan ikke se at de få sekundene det tar å hempe av og på kjettingen, for å sikre at kassene ikke blåser av gårde, skal være et problem. Dermed skrev han en e-post til Vesar og la fram problemet han håpet å få løst.

– De sparer jo fem minutter på at jeg flyttet kassene, så da synes jeg de kan bruke to ekstra sekunder på kjettingen, sier han.

Greve Biogass om plastproblemene: – Dette tar vi på største alvor

Firkantet system

E-posten har han ikke fått svar på, men via flere telefonsamtaler har han vært i kontakt med en medarbeider i Vesar som ikke kunne hjelpe han med annet enn å opplyse om forskriftene for husholdningsavfall i Tønsberg. Der står det blant annet:

«Hentestedet skal ligge ved og maksimum 15 meter fra godkjent adkomstveg og være lett tilgjengelig. Transportveien skal gi problemfri transport av oppsamlingsenhetene og være fri for trapper og andre hindringer som sykler, barnevogner, klessnorer etc.»

Det står også at: «Abonnenten er ansvarlig for at oppsamlingsenheten ikke volder skade ved at den kommer på avveier fra oppstillingsplass eller hentested. Om nødvendig skal abonnenten etablere sikringsordninger som hindrer at oppsamlingsenheten flytter seg eller velter av vind eller lignende. Sikringsordningen skal likevel ikke være til hinder for renovatøren sitt arbeid.»

– Så kjettingen som skal stanse søppelkassene fra å fly ut i veien faller innunder hinder da, sier Ulf og rister på hodet.

Han har aldri hatt problemer med Vesar i de mange årene han har bodd på adressen, men synes systemet er firkantet, når han blir bedt om å gå ut og løsne kjettingen hver uke før renovasjonsbilen kommer.

Dette synet fikk Steinar til å sperre opp øynene: – Jeg synes det er tragisk

Flisespikkeri

– Jeg er såpass dårlig til beins at jeg prøver å holde turene til søppelkassen til et minimum, særlig når det er glatt. Dessuten går det ikke an å reise bort med en ordning der jeg må hekte av og på kjettingen før renovasjonsfolkene kommer, sier han.

Han er ikke spesielt imponert over kundebehandlingen eller den manglende smidigheten til renovasjonsselskapet, og lurer på om den eneste løsningen blir å flytte kassene tilbake der de sto tidligere.

– Dette er flisespikkeri. Jeg har brukt tid og penger til ingen nytte, sier han.

Ikke til hinder likevel

Men saken ender ikke her. Når Vesars kommunikasjonssjef, Kaia Ross Lind, setter seg inn i saken tar den en ny vending.

– Dette er leit. Her er oppsamlingsplassen godt tilrettelagt så dette har vi tatt tak umiddelbart, sier hun.

Kommunikasjonssjefen tror det hele beror på misforståelser og beklager problemene dette har medført.

– Vi har tatt kontakt med kunden for å følge opp. I dette tilfelle er ikke kjettingen til hinder for renovasjonsmedarbeiderne. Her vil det bli tømt som vanlig, sier hun.