Amerikansk atomubåt snudde like utenfor Tromsø torsdag morgen

AMEIRKANSK UBÅT: Dette er plottet som garantert kommer til å vekke oppsikt fredag. Den viser en amerikansk ubåt som snur ytterst i Malangen torsdag morgen, bare drøye to uker etter en het debatt om amerikanske atomubåter og avtalen med Tromsø havn. Illustrasjon: Marine Traffic.

AMEIRKANSK UBÅT: Dette er plottet som garantert kommer til å vekke oppsikt fredag. Den viser en amerikansk ubåt som snur ytterst i Malangen torsdag morgen, bare drøye to uker etter en het debatt om amerikanske atomubåter og avtalen med Tromsø havn. Illustrasjon: Marine Traffic.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Ingen kan natt til fredag svare på hvor den skulle

DEL

Alt fra AN - 4 uker for kun 99,-

En amerikansk atomdrevet ubåt snudde i morgentimene torsdag ved Brensholmen i Tromsø kommune og satte kursen til havs igjen.

Det viser et kartplott fra nettstedet Marine Traffic.

Kartplottet av ubåten viser at den ble synlig klokken 05.45 torsdag morgen. Da hadde den kurs retning Tromsø med 12-13 knops fart.

Klokka 06.42 befant den seg midt mellom Edøya og Hekkingen. Da var farta snaue sju knop, skriver Nordlys.

Knappe 20 minutter senere, mellom Brensholmen og Senja, ikke så fryktelig langt unna ruta til Senja-fergen og på vei inn Malangen, snudde ubåten og satte kursen utover igjen. Sporene sluttet klokka 08.00 torsdag morgen.

ANGREPSUBÅT: USS Virginia er en av angrepsubåtene som er i aktivt tjeneste. Foto: General Electric

Hvilken type ubåt det var snakk om er foreløpig ikke kjent. Den amerikanske marinen har tre hovedtyper, alle atomdrevne. de tre typene er strategiske missilubåter/ballistiske missilubåter, missilubåter (SSGN) og angrepsubåter (SSN). Plottet gir ingen indikasjon på hvilken ubåt dette er, bortsett fra at den var amerikansk og har hjemmehavn Norfolk.

Fra Bergen

Ifølge en annen nettside, Vessel Finder kan det se ut som ubåten kan ha vært ved Haakonsvern eller på vei ut Sjøforsvarets hovedbase  utenfor Bergen 18. mai. Ubåtens Maritime Mobile Service Identity eller MMSI-nummer stemmer i alle fall overens med begge ubåtene og flere andre nettsider bekrefter at MMSI-nummeret på ubåten som snudde ytterst i Malangen er amerikansk og fortsatt er aktiv.

Norfolk i Virginia  var også den siste registrerte havnen for ubåten, og er verdens største orlogsstasjon.

Nordlys var sent torsdag kveld i kontakt med Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) på Reitan, men vaktsjefen der viste til pressevakta, og der var det ingen til svars like før midnatt. Heller ikke Forsvarssjefens pressevakt kunne svare på spørsmål om saken.

Omstridt avtale kansellert

Episoden bare to og en halv uke etter at amerikanske myndigheter ba om styrkebeskyttelse for et eller flere fartøyer i Tromsø. Forsvaret bekreftet over for TV2 da at det dreide seg om en reaktordrevet ubåt fra USA og at denne hadde fått kaiplass ved Tromsøs nye storhavn på Grøtsund.

Både regionale og nasjonale regionale myndigheter forberedte seg på det tidspunktet på ankomsten.

I dagene etterpå ble nyheten mot med kraftig motbør.

- Atomubåter bør ikke bruke bynære havner som forsyningsbaser, fortalte Nils Bøhmer i Bellona til Nordlys.

- Det er alltid en potensiell risiko knyttet til reaktordrevne fartøyer. Brann og terroranslag er eksempler på hendelser som kan utløse en atomulykke. En militærbase ville gi økt beskyttelse mot slike hendelser sammenlignet med ei sivil havn, sa Bøhmer og la til at denne typen  aktivitet bør etableres i havneanlegg som ligger i god avstand til tettbefolkede områder.

– Dette er ikke noen vanlig kommersiell avtale, og det er ikke noe havnesjefen kan avgjøre på egen hånd. Det må behandles politisk, sa finansbyråd og Rødt-politiker Jens Ingvald Olsen til NRK.

Den 25 mai bekreftet byrådsleder Kristin Røymo at det varslede ubåtbesøket i Tromsø, ikke blir noe av.

- Det varslede anløpet kommer ikke. Det er kansellert, bekreftet Røymo i kommunestyret.

- Stiller gjerne

Olavsvern, som har fungert som blant annet ubåtbase men som ble solgt i 2013, kunne vært et alternativ.

- Dersom amerikanerne tar kontakt med oss, stille vi gjerne opp med fasiliteter, sa Gunnar Wilhelmsen  for noen dager sidne til Nordlys.

Wilhelmsen er daglig leder og medeier i selskapet som kjøpte den nedlagte marinebasen Olavsvern, drøyt 20 kilometer fra Tromsø sentrum.

Artikkeltags