Trenger vi leddbuss?

– Jeg vet ikke om leddbuss er noe vi trenger i Bodø, men jeg vet at vi trenger et busstilbud som så mange som overhodet mulig finner nyttig å bruke, skriver redaktør Børre Arntzen.

– Jeg vet ikke om leddbuss er noe vi trenger i Bodø, men jeg vet at vi trenger et busstilbud som så mange som overhodet mulig finner nyttig å bruke, skriver redaktør Børre Arntzen.

DEL

AproposSist søndag gikk fristen ut for de som ønsker å mene noe om Bodø kommunes og Nordland fylkeskommunes planer for busstrafikken i byen de neste tre årene. «Høring og offentlig ettersyn - forslag til rullering av handlingsplan for kollektiv 2020 - 2023» er den byråkratiske tittelen på denne øvelsen.

Bodø kommune fikk inn 28 høringsuttalelser noe som i seg selv forteller om et stor engasjement blant byens innbyggere når de inviteres til å mene noe om noe mange er helt avhengig av for å få gjort det de skal.

Stadig flere bodøfolk tar buss etter at byen for en tid tilbake fikk en modernisert og mye mer offensiv rutestruktur. Behovet for de endringene som ble gjort, var åpenbare og ga altså god effekt. Nå foreslås det en rekke endringer igjen, og det er sikkert helt naturlig ut fra at byen har fått en ny innfartsåre og det har skjedd en hel del endringer både i infrastruktur og i bruken av buss.

De som har sendt inn uttalelser er kritiske, noen svært kritiske, til både grunnlaget for handlingsplanen og konkrete endringsforslag i den. Det er spesielt forslaget om å ta i bruk såkalte leddbusser som provoserer. Leddbussene er såpass lange at det å ta disse i bruk, ikke bare koster 114 millioner kroner i tilrettelegging, men vil føre til nedlegging av flere busstopp.

For noen år tilbake var det en sketsj i Åpen Post hvor en representant for det såkalte Finnmarksopprøret, Ruben Flesvåg (i Harald Eias skikkelse) fikk si:

– Vi vil ha samme tilbud som dokker i Oslo! Vi vil ha masse kafea og leddbussa og...

– Men leddbuss trenger dere vel ikke?

– Nei, leddbuss treng vi kanskje ikke.

Jeg vet ikke om leddbuss er noe vi trenger i Bodø, men jeg vet at vi trenger et busstilbud som så mange som overhodet mulig finner nyttig å bruke. Høringsuttalelsene kan tyde på at det opprinnelige forslaget fra kommunen og fylkeskommunen trenger en betydelig redigering om ikke entusiasmen rundt bruk av buss i byen skal smuldre vekk.

Fortsatt god bruk av buss er avhengig av at tilbudet forbedres når det gjøres endringer, ikke at det forverres. Det er derfor å håpe at byråkratiet i første omgang, og lokalpolitikerne i neste og avgjørende omgang, fanger opp de mange saklige og gode innvendingene som er kommet inn i høringsrunden fra brukerne. Det er først når det skjer at vi kan si oss fornøyd med hvordan medvirkningen fungerer her i byen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags