(Rana Blad): I forrige uke grunnstøtte MF Petter Dass vest for Lamøya, i nærheten av Sleneset. Ferja var på tur fra Sleneset til Lovund da den grunnstøtte.

Eriksen-Gullvik er ikke overrasket, etter selv å ha jobbet i selskapet.

– Jeg har snakket med mannskap på båtene, som har vært fortvilte og påpekt at de skulle hatt nytt utstyr, kanskje en ny radar for eksempel. Men så har de fått beskjed om å gå med de utstyret de har. Da MF Tomma kjørte i ferjekaia på Vikholmen på Hugla (i 2013, red. anm.), var det på grunn av en utslitt servokasse som ikke hadde vært overhalt på 30 år. Det kommer snart til en smertegrense, mener han.

Ferga grunnstøtte rett utenfor huset til Thore: – Det er mange grunner akkurat der

Se svar fra Boreal lenger ned i saken

Eriksen-Gullvik viser til flere hendelser. Blant annet da MF Husøy 17. november i Stokkvågen, fikk problemer med baugporten som forårsaket skade på fartøyet.

Ferga der baugen seg ned var nylig på service: – Det har ikke vært snakk om et plutselig fall

Eriksen-Gullvik har jobbet på sjøen siden 1975, blant annet som maskinist i tillegg til jobben som inspektør i Boreal.

– Jeg har jobbet i Nordsjøen og kom fra et helt annet regime. Jeg ble helt rystet da jeg begynte i Boreal. Sånn kunne vi ikke holdt på i Nordsjøen. Jeg har også jobbet rundt om i verden, og da var det vanlig å gå i dokk, gjøre alt nødvendig, og så slippe å tenke på det de neste fem årene, forteller han.

Han mener det de siste to årene har blitt merkbart flere negative hendelser.

– Da jeg begynte i 2015 var det bra. Da fikk vi overhale og oppgradere det vi skulle.

Boreal svarer

Rana Blad har forelagt kritikken for Boreal Sjø. Selskapet, ved daglig leder Steinar Johan Mathisen, svarer følgende:

– På generelt grunnlag kan vi si at Boreal Sjø årlig bruker nærmere 11 prosent av vår omsetning på vedlikehold og oppgraderinger, noe som er høyere enn bransjegjennomsnittet i vedlikehold per fartøy. Boreal har som rederi en lang og stolt tradisjon som strekker seg 150 år tilbake i tid, og vi tar sikkerhet på største alvor.

Kritiserer ledelsen

Kritikken mot selskapet, er først og fremst rettet mot ledelsen. Han mener det er en mangel på sjøfaglig kompetanse som har ført til at vedlikehold ikke blir godt nok fulgt opp.

– Når båtene tidligere var på verksted, var det med fullt mannskap om bord. Nå mener ledelsen at to mann om bord var nok, for å spare penger. Jeg mener at to mann ikke klarer å gjøre alt arbeidet som skal gjøres, sier Eriksen-Gullvik.

Han kritiserer det han mener er økonomiske innsparinger som går på bekostning av sikkerhet, blant annet ved at budsjettposten "uforutsette hendelser" blir strøket.

– Har du ikke penger til å fikse de tingene, da blir det litt armer og bein. Hvis det er utstyr som havarerer, men som ikke står på budsjettet, da må det hoste og gå med det som er.

Selv hevder Eriksen-Gullvik at han i sin tid i selskapet en gang bestilte deler han mente var nødvendige for å hindre den aktuelle ferja å bli stilleliggende, tross i at kjøpet ikke var godkjent av hans overordnede. Han beskriver det som en følelse av å bli vingeklippet.

Han frykter at hvis det ikke gjøres endringer, kommer det til å skje en «storsmell» hvor noen blir skadet.