(Nettavisen) Flere nordmenn har mottatt automatiske anrop fra en svindelaktør som utgir seg for å være Telenor. Teleleverandøren fanget det opp da en av deres egne ansatte ble oppringt.

Slik beskriver den ansatte opplevelsen:

«Jeg ble oppringt fra et 23-nummer, der en kvinnelig maskinstemme på engelsk kunne fortelle at Telenor kom til å stenge min fastlinje innen 24 timer»

Så fikk vedkommende et valg om å trykke 1 for å snakke med kundeservice før samtalen ble koblet ned.

«Dette må åpenbart ha vært et svindelforsøk, ettersom jeg ikke har fasttelefon» forteller hun.

Telenors kundeservice har også mottatt henvendelser fra kunder som beskriver lignende svindelforsøk.

Selskapet har på nåværende tidspunkt ikke oversikt over hva som skjer om man trykker på tastevalget, men svindelekspert Thorbjørn Busch mistenker at man blir satt over til noen som utgir seg for å være Telenors kundeservice.

LES OGSÅ: Plutselig tikket denne e-posten inn fra banken: – Hensikten er at du blir stresset

Telefonsvindel

Svindlerne vil da være på utkikk etter personlige opplysninger som gjør det enklere for dem å få tilgang til pengene dine.

– Disse vil sannsynligvis da spørre om BankID for å verifisere deg som kunde – slik vi kjenner fra tidligere tilfeller av bank- og politisvindel. Skulle du gå i denne fella, er det kort vei til å få bankkontoen din tømt, sier sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch til Nettavisen.

Busch påpeker at det uvanlige med disse samtalene er bruken av en forhåndsinnspilt melding.

– Slik «robotsamtaler» har i mange år vært et stort problem i engelskspråklige land, og da spesielt USA. Der har enkelte mottatt slike «robocalls» mange ganger om dagen. Med automatiserte anrop kan svært mange potensielle ofre nås på kort tid – og de kriminelle trenger bare å bruke tiden sin på de som for eksempel trykker 1. Samtidig er praksisen vanskelig å stoppe, påpeker Busch.

Språkbarrieren har trolig vært et hinder for svindelfenomenet i Norge tidligere.

– Veldig ofte er de kriminelle bakmennene bak slike automatiserte samtaler utenlandske, med store callsenter-operasjoner som kan håndtere samtaler. Dette er folk som ikke snakker norsk.

Når de da ringer fra «Telenor» og snakker engelsk, har de allerede tapt noe av troverdigheten, påpeker svindeleksperten.

– Men erfaringsmessig vet vi også at de som lar seg stresse av et svindelbudskap som dette, altså at telefonlinjen kan bli

stengt, kan overse tydelige faresignaler og la seg lure, understreker Busch.

Kunder mottar falske lokketilbud på melding: – Mange har tapt store summer på dette

– Det er klart at du skvetter til

Busch mener denne svindeltypen viser hvordan kriminelle utforsker ny teknologi og tar i bruk nye metoder for å nå ut til norske svindelofre.

– Slike sett kan det godt tenkes at de om noen år også omgår problemet med språkbarrieren, for eksempel ved å ta i bruk «deepfake»-teknologi for å oversette stemmer fra engelsk til norsk.

Tidligere har metoden blitt brukt for å misbruke politiets telefonnummer.

02800 (red anm. politiets døgnåpne sentralbordnummer), PST, Økokrim og en rekke politidistrikter er eksempler på numre og organer i politiet som har fått sine numre misbrukt til spoofing og svindel.

Svindlerne spiller også på din tilbøyelighet for autoritet når de misbruker telefonnummeret til politiet.

– Det er klart at du skvetter til om du ser politiets offisielle nummer i displayet når det ringer på mobilen. De fleste av oss har nemlig en iboende respekt for autoriteter, enten det er snakk om store selskaper eller offentlige aktører som politiet. Om det ringer fra «politiet» er det ikke naturlig for de aller fleste å utfordre denne autoriteten, spesielt ikke om det de sier stresser deg.

Misbrukte Ragnhilds navn i flyktning-svindel: – Ekkelt

– Det har vi ikke sett mye før

Busch forteller at Telenor har stengt en del dører for svindelaktørene ved å blant annet samarbeide tett med politiet og Økokrim. Svindlerne har derfor begynt å bevege seg videre.

– Da går de etter andre kjente merkevarer som Telenor. Det har vi ikke sett mye av før når det gjelder akkurat denne svindelmetoden. Aktører som folk har et forhold til vil få sine numre misbrukt. Det er ikke bare politiet og bankenes merkevarer som blir brukt lenger.

Busch har et råd til norske forbrukere.

Om du mottar et ukjent anrop helt ut av det blå med et budskap du lett kan la deg stresse av, så pust ut. Skulle det virkelig være Telenor eller en annen seriøs aktør som prøver å nå deg, vil de alltid prøve flere ganger. Da kan du trygt legge på, og heller ringe opp igjen på det offisielle nummeret for å dobbeltsjekke om henvendelsen er ekte, avslutter Busch.

Erlandas (28) ble svindlet, nå advarer han andre: – Det var så billig at jeg tenkte hvorfor ikke