Gå til sidens hovedinnhold

Telenors mobilnett er oppe igjen

Artikkelen er over 5 år gammel

En feil i Telenors mobilnett fører til store problemer med SMS og anrop over hele landet. Feilen gjør også at kundene ikke får ringt nødnumre.

Klokken 16.00 melder NRK at Telenors mobilnett er oppe igjen etter at det i flere timer har vært nede eller svært ustabilt over hele landet.

– Nettet har fungert som normalt fra ca. 15.30. Det er nå ordinær trafikkavvikling for mobilkundene, sier pressekontakt Magnus Line i Telenor til NTB.

Han sier mobilnettet fungerer igjen etter at teknikere gjorde noen endringer i systemene fredag ettermiddag.

– Vi har ikke helt oversikt over hovedårsak til feilen, den arbeider vi fremdeles med å klarlegge, og vil fortsette med det inn i helgen, sier Line.

Om lag en tredel av Telenor Mobils drøyt 3 millioner kunder var rammet av feilen i systemet.

Vet ikke hvorfor

Feilen oppsto rundt klokka 11.45 fredag. Telenor opplyser at selskapet ennå ikke vet hvorfor den har oppstått.

Omfanget er foreløpig ikke avklart, men noe taletrafikk går gjennom. Man vil få sendt tekstmeldinger, men det vil være forsinkelser på mottak, opplyser informasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge til NTB.

Også tjenester over mobildata kan oppleve oppkoblingsproblemer, som for eksempel BankID på mobil. Krokan opplyser at Telenor jobber for fullt med feilsøk for å få finne og rette feilen.

Nødnumre

Telenor har nesten 3,2 millioner mobilkunder, opplyser selskapet på sine nettsider. Feilen fører også til at teleselskapets kunder ikke får ringt nødnumrene, men nettstedet som formidler viktig informasjon fra myndighetene til befolkningen, ( kriseinfo.no ) opplyser at du må ta ut sim-kortet for så å ringe 112 – eller restarte mobilen uten å trykke PIN-koden. Politiet kan sette over til 110 og 113.

Oslo universitetssykehus opplyser på Twitter at et alternativ til medisinsk nødnummer (113) kan være å oppsøke lokal legevakt – som også har tilgang til det operative nødnettet.

9 millioner i bot

I oktober 2014 ble også teleselskapets kunder rammet av en feil som førte til at over 3 millioner kunder ikke fikk brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time. Den gang oppsto feilen i forbindelse med planlagt arbeid i Telenors abonnentsdatabase.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ga Telenor et gebyr på 9 millioner kroner etter hendelsen.

I sitt gebyrvarsel til Telenor ba Nkom selskapet om å legge fram en tiltaksliste og en tidsplan for å få bukt med problemene.

Over hele landet

Problemene gjelder hele landet, opplyser kundekonkulent Trygve Rygg overfor Aftenbladet.

Problemene oppsto rundt klokka 11.45 fredag.

– Vi mottar tilbakemeldinger om at det oppleves problemer med anrop på mobil. Vi kjenner ikke omfanget, men vit at vi er på saken, skriver Telenor i en melding som er lagt ut.

– Det er en betydelig mengde kunder som er rammet. Det er problemer med taletrafikk og stor forsinkelse på vanlig SMS, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Nettavisen.

– Omfanget er foreløpig ikke avklart, men noe taletrafikk går igjennom. Tjenester over mobildata kan oppleve oppkoblingproblemer.

Jobber med feilsøk

Selskapet jobber for fullt med feilsøk og vil komme tilbake så snart de har mer informasjon. Nettet til Telenor håndterer rundt tre millioner mobilkunder.

Feilen medfører også at telenorkunder ikke får ringt nødnummer.

– Trenger du nødnummer 112 må du ta ut SIM-kortet før du ringer, eller restarte mobilen uten å trykke PIN-koden. Politiet kan sette over til 110 og 113, fortsetter meldingen.

Mange brukere har lagt inn melding om feilen på Facebook-gruppen til Telenor, og kommentarene hagler inn fra folk som har problemer rundt om i landet.

Det er ikke meldt om problemer hos Netcom.

an.no oppdaterer.

Kommentarer til denne saken