Har du el-sykkel? Da bør du sjekke bremsene nå

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Stadig flere sykler. Økningen skyldes først og fram salget av el-sykler. Salget av disse har nemlig nådd nye høyder i år.

Og flere vil benytte «de nye» syklene sine også gjennom vinteren. Er du én av dem som har kjøpt en
el-sykkel bør du sjekke bremsene nå, før vintersesongen for alvor tar til. Bremselengden på el-sykler kan nemlig bli vesentlig lengre enn ved vanlige sykler, ikke minst på vinterføre.

– Vi har allerede sett eksempler på ulykker der el-syklister har feilvurdert
bremselengden i forhold til fart og tyngde på sykkelen. På vinterføre bør man
være ekstra varsom da dette kan få uante konsekvenser, sier Øyvind Setnes,
sykkelekspert i Tryg Forsikring i en pressemelding.

Mange glemmer at vekten på en el-sykkel gjerne er det dobbelte av en
vanlig sykkel. Ikke bare kan en el-sykkel dermed veie over 20 kilo, den kan i
tillegg ha en toppfart på over 25 km/t på flat vei. Samtidig virker bremsene
svakere fordi den er tyngre.

– En el-sykkel har som regel akkurat de samme bremsene som en vanlig sykkel. Det
betyr også at de gjerne blir fortere slitt ved bruk. Skal du bruke el-sykkelen i
vinter bør du derfor sjekke bremsene nå. I tillegg byr jo en el-sykkel på en del
utfordringer man gjerne ikke er vant med, som for eksempel at den akselererer
raskt når du begynner å trå, sier Setnes.


Han anbefaler å bruke piggdekk på alle sykler som brukes på vinterstid.

– Ulykker med el-sykler skyldes oftest en kombinasjon av for stor fart og hurtig
nedbremsing. Jo mer en har øvd på slike situasjoner, jo bedre forberedt er man.
Har du aldri syklet med el-sykkel på snø og is før, bør du virkelig øve. Å
bråbremse med el-sykkel på vinterstid er noe helt annet enn å bremse med en
vanlig sykkel, sier Tryg Forsikrings sykkelekspert.

Skal du bruke el-sykkel i vinter bør du:

   .    Skifte dekk til piggdekk, og jevnlig sjekke lufttrykk samt at bremsene
      ikke er slitt.
   ·    Bruke hjelm, lys foran og bak på sykkel samt ha refleksvest på kroppen.
   ·    Beregne god bremselengde og vie trafikkbildet foran deg stor
      oppmerksomhet.
   ·    Øve et sted med lite trafikk, særlig på føre du ikke er vant til å ferdes
      på fra før.
   ·    Øv deg spesielt på å bremse med ulike hastigheter, unnamanøver samt
      bråbremsing.

Artikkeltags