Svindlerne prøver seg igjen: - Vi sender ikke lenker

— Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene. All kommunikasjon med Skatteetaten skjer innlogget via Altinn eller våre hjemmeside, sier sikkerhetsdiretør Ragna Fossen i Skatteetaten. Foto: Andreas Vatnøy, Skatteetaten)

— Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene. All kommunikasjon med Skatteetaten skjer innlogget via Altinn eller våre hjemmeside, sier sikkerhetsdiretør Ragna Fossen i Skatteetaten. Foto: Andreas Vatnøy, Skatteetaten)

Nå er svindlerne igjen i gang med å prøve å lure nordmenn ved å utgi seg for å være Skatteetaten.

DEL

Hvert år når det nærmer seg tid for skattemeldingen begynner merkelige e-poster å florere. Med falske løfter om penger til gode og med logo og avsender som gjør det lett å tro at Skatteetaten er avsender.

Men Skatteetaten advarer:

— Vi sender ikke lenker i e-post eller sms, og etterspør ikke bank- eller kredittkortopplysninger i disse kanalene. Du mottar en e-post fra Skatteetaten når skattemeldingen er klar, og blir bedt om å selv oppsøke våre nettsider og logge inn der.

— Vi opplever årlig at skattytere blir utsatt for mange store phishingbølger på viktige skattedatoer, oftest gjennom e-poster med hensikt å lure mottakere til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes til svindel eller ID-tyveri, sier direktør for sikkerhetsstaben i Skatteetaten, Ragna Fossen.

Seks tips

— Det er et økende omfang på phishingforsøk i Norge og globalt, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt forbedret. Likevel endrer også svindlerne taktikk og mange blir fortsatt lurt til å klikke på lenker, sier sikkerhetsdirektøren.

Skatteetaten anmelder som regel phishing- og svindelforsøk der Skatteetaten benyttes som avsender, men først og fremst er det mottakerne som må være observante slik at de ikke blir lurt.

Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

**Se nøye på e-poster og sms'er du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten/sms'en og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.

**Sammenlign avsender adressen med tidligere ekte e-poster/sms'er. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.

**Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post/sms blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.

**Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.

**Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.

**Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ring dem på 800 80 000.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken