Styrten i Kebnekaise: - Kartet til pilotene var feil

Svensk politis identifiseringsgruppe undersøker havaristedet hvor et transportfly som var på vei fra Evenes til Kiruna i Sverige, styrtet i Kebnekaise. Foto: Roger Vikström / NTB scanpix

Svensk politis identifiseringsgruppe undersøker havaristedet hvor et transportfly som var på vei fra Evenes til Kiruna i Sverige, styrtet i Kebnekaise. Foto: Roger Vikström / NTB scanpix Foto:

Av

Luftforsvaret får kritikk mange år etter Kebnekaise-ulykken.

DEL

Et varsel fra en tidligere ansatt i Luftforsvaret i 2017 førte til en ny granskning av Kebnekaise-ulykken. Kartet til pilotene var feil, viser granskningen.

Flyulykken i 2012 har blitt gransket av en rekke enheter, men en tidligere ansatt i Luftforsvaret sendte i desember 2017 et ti sider langt brev til ledelsen i forsvarsgrenen der han varslet om kritikkverdige forhold rundt ulykken som ikke har kommet fram, skriver Klassekampen.

Varselet gikk helt til topps i Forsvaret, og førte til at forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen satte sin egen interne revisjonsgruppe på saken samme måned som varselet ble mottatt.

Minste flyhøyde

Sommeren 2018 leverte revisjonsgruppen en delrapport til Bruun-Hanssen og flere andre topper i Forsvaret. I rapporten får Luftforsvaret svært hard kritikk seks år etter ulykken, ifølge avisen.

Forsvaret gir varsleren rett i to ting: Kartet til besetningen var mangelfullt og feil, og Luftforsvaret undersøkte aldri hvordan det kunne skje.

Kartet besetningen fikk overlevert under planleggingen av ulykken, hadde for lave tall for minste sikre flyhøyde, ifølge internrevisjonen.

Kartet manglet også vesentlige opplysninger om terrenget på den svenske siden av grensen.

15. mars 2012 styrtet et Hercules-fly fra Forsvaret som var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige, inn i fjellveggen på Kebnekaise. Alle fem om bord omkom.

(©NTB)

Artikkeltags