Storbanken byttet Posten med butikk

NY LØSNING I DAGLIGVAREBUTIKKER: - Vi ønsker å gjøre kontanthåndtering enkelt, trygt og tilgjengelig for alle, sier personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

NY LØSNING I DAGLIGVAREBUTIKKER: - Vi ønsker å gjøre kontanthåndtering enkelt, trygt og tilgjengelig for alle, sier personmarkedssjef i DNB, Ingjerd Blekeli Spiten. Foto: Stig B. Fiksdal

98% vil ha tilgang i begynnelsen.

DEL

Tirsdag ble det kjent at Posten sin avtale med FDNB om banktjenester avvikles 1. juli.

Nå har DNB valgt å inngå avtale med BankAxept/Vipps om ny løsning for kontanttjenester i dagligvarebutikker - som blir tilgjengelig i løpet av våren 2020.

Den nye løsningen «Kontanttjenester i butikk» vil ved oppstart våren 2020 være tilgjengelig i over 1 400 KIWI- og Meny-butikker, de fleste Spar-butikkene og enkelte Joker-butikker over hele landet.

I tillegg vil DNB fortsatt være fysisk tilstede landet rundt med sine 57 bankkontorer. Bedriftskunder kan benytte den nye løsningen med kontanter i butikk, nattsafe eller bestille tjenester av Loomis/Nokas, opplyser DNB i ei pressemelding.

- Med «Kontanttjenester i butikk» kan kundene på en enkel måte sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes betalingsterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og pinkode. Det gjør det tryggere for kundene samtidig som det er vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, sier Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB.

Tjenester i butikk

Cirka 98 prosent av befolkningen vil ved lansering bo i en kommune med tilgang til minst én «Kontanttjenester i butikk». Trolig vil antall butikker og banker som kobler seg på løsningen øke.

- Vi ønsker å gjøre kontanthåndtering enkelt, trygt og tilgjengelig for alle. Med lanseringen av Kontanter i butikk i NorgesGruppens butikker, er vi på god vei. Foreløpig er løsningen kun tilgjengelig for DNBs kunder, men vi håper og tror at flere banker og butikker vil koble seg på løsningen fremover, sier Ida Snarli, ansvarlig for Kontanttjenester i butikk i Vipps/BankAxept.

Uten internett?

Selv om bruken av kontanter i hverdagen stadig faller og samfunnet blir mer digitalisert, er det fortsatt en del bankkunder som benytter kontanter.

- Vi mener det er viktig å legge til rette for at kundene kan ta hånd om sin egen økonomi. Dette gjelder også kunder som ikke har mulighet til å benytte digitale banktjenester. Gjennom konseptet «Bank uten internett» tilbyr vi derfor brevgiro, avtalegiro, kontofon, kontoutskrift i posten, telegiro og SMS-tjenester, sier Spiten.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken