Bane NOR jobber med å drifte, vedlikeholde og modernisere jernbanenettet i Norge.
- Nå stenger vi trafikken på Nordlandsbanen for å ruste opp deler av strekningen fra Bodø til Trondheim. Det må til fordi mange daglige togavganger over tid sliter på infrastrukturen. I helga skal vi blant annet bytte ut skinner, sviller og sporveksler. Dette arbeidet er ikke nødvendigvis noe passasjerene merker gevinsten av – det skal sikre at togene går, at vi opprettholder komforten og at sikkerheten er på topp, opplyser Bane NOR.
– Vi stanser all vanlig rutetrafikk i helgen for å få tatt unna et etterslep på vedlikehold. I tillegg skal vi fornye deler av jernbanen, opplyser Thor Brækkan, områdedirektør i Bane NOR.
Klimaet i Norge gjør at arbeider må skje etter at tælen er ute av jorden. Det betyr at Bane NOR må få gjort mye når jernbanen stenges og erstattes med buss-for-tog.
– Vi ønsker jo alltid å gi de reisende et godt tilbud. Dette arbeidet er imidlertid helt nødvendig og kan ikke gjøres mens det går tog på linja. Vi skal stå på døgnet rundt for å holde stengetiden så kort som mulig. Målet er at vi skal stenge jernbanen i så kort tid som mulig, og få jobbet mest mulig effektivt, til beste for de reisende og godstransportørene, sier Brækkan.
Etter påske jobbes det stort sett hver helg på jernbanen – ett eller flere steder i landet. Dette er nøye koordinert og planlagt, gjerne ett år i forveien, ifølge selskapet.
– Vi gjør oppmerksom på at vi hele tiden vil ha våre egne arbeidsmaskiner i full fart på jernbanen. Så det er fortsatt forbudt, og forbundet med stor fare, å oppholde seg i og ved sporet, poengterer Brækkan.
Totalbrudd Nordlandsbanen helgen 17. – 20. juni 2022:
Sted/strekninger: Arbeidsoppgaver:
Bodø stasjon: Justering av flere sporveksler samt supplering av pukk til sporene.
Fauske - Bodø: Fjellsikring Svarthammeren tunnel
Fauske stasjon: Justering av flere og sporveksel. Supplering av pukk til sporene.
Skruhammer Tunell: Innlegg av skinnekapp i tunell
Rognan - Fauske: Rutinemessige kontroller langs linjen.
Bolna-Lønsdal: Stikkrenne og dreneringstiltak. Rehabilitering av snøoverbygg.
Dunderland stasjon: Fjerne dagens sporveksel 1. Bygge ny sporveksel og koble denne sammen med spor 2.
Dunderland - Ørtfjell: Svillebytte
Ørtfjell: Arbeid med to sporveksler.
Ørtfjell stasjon: Bytte av sporveksletunge.
Skonseng - Ørtfjell: Drenering langs sporet. Flere setninger skal skifte ut massene.
Mo i Rana - Skonseng: Bytte av sviller
Mo i Rana - Ørtfjell: Skogrydding
Gullsmedvik sidespor for Rana Gruber: Massebytte. Alle arbeidene er inne på Gullsmedvik sidespor.
Mo i Rana sør: Bygge sammen to spor. Ta i bruk nye sporveksler.
Mo i Rana: Bytte av drivmaskiner i flere sporveksler.
Drevvatn - Bjerka: Boring med borretog.
Mosjøen stasjon: Arbeid med planoverganger.
Trofors stasjon: Plattformtiltak.
Namsskogan - Majavatn: Pakking av spor og fordele ballast.
Namdal industrispor: Bytte av drivmaskin.
Steinkjer – Stod.: Visiterer Steinkjer - Stod med skinne/vei maskin. Arbeid med kulvert