Lages i kun 20 eksemplarer – én nordmann har bestilt

Her er det bare å bøye seg i støvet for Frankrikes nye stolthet. Dette er Chiron Sport “110" ans Bugatti – en svært eksklusiv jubileumsmodell som bare skal lages i 20 eksemplarer.

Her er det bare å bøye seg i støvet for Frankrikes nye stolthet. Dette er Chiron Sport “110" ans Bugatti – en svært eksklusiv jubileumsmodell som bare skal lages i 20 eksemplarer.

Av

En av verdens raskeste blir enda råere. Se bildene:

DEL

(Broom): Ved siden av tradisjonsrik mat og eksemplarisk vin, kan Frankrike være minst like stolt av superbilproduksjonen sin.

Bugatti har røtter helt tilbake til 1909, og er i dag mest kjent for superbilene Veyron og Chiron.

Sistnevnte er utvilsomt en av verdens råeste og raskeste biler. W16-motoren på 8 liter (!) leverer fra seg hysteriske 1.500 hk og 1.600 Nm. Det bidrar til en toppfart på langt over 400 km/t. Nærmere bestemt 420, da slår nemlig den elektroniske sperren inn.

0-100 km/t er i mål på under 2,4 sekunder.

Eksklusiv jubileumsmodell

I forbindelse med sitt 110 årsjubileum, slår Bugatti på stortromma og lanserer en helt unik «Chiron Sport 110 ans Bugatti».

Denne bygger på Chiron Sport, og skal kun produseres i 20 eksemplarer. Det er med andre ord en svært sjelden og eksklusiv superbil et fåtall mennesker i verden kan bli eier av.

Til sammenligning skal «vanlige» Chrion produseres i 500 eksemplarer, som også regnes som ekstremt eksklusivt.

Slik ser den altså ut, Bugatti sitt nyeste flaggskip!

En nordmann har «bestilt»

Jubileumsmodellen er kanskje ikke overraskende allerede utsolgt. Her er kundene, hvis vi kan kalle dem det, nøye plukket ut av Bugatti selv.

Du får nemlig ikke lov til å bestille bilen på egenhånd. Her må du få invitasjon fra Bugatti sentralt. Dermed er det mange milliardærer rundt om i verden som aldri får kloa i den nye verstingen.

En som derimot kan glede seg stort er en mann fra Molde. Broom erfarer nemlig at investor Arne Fredly blir én av 20 eiere – når nye Chiron Sport 110 lanseres i løpet av året.

Det er liten tvil om at franskmennene bærer en viss stolthet over Bugatti, noe de har god grunn til.

Koster 50 millioner – utsolgt på et øyeblikk

Enda raskere

Det nye flaggskipet fra Bugatti får en rekke visuelle endringer. Blant annet en helt spesiell fargekombinasjon, med hint av de franske fargene. Eller det vil si: Hele bakspoileren er lakkert i tråd med Frankrikes flagg. Det samme gjelder speilhusene og deler av interiøret.

Utover dette får bilen samme motor og ytelser som i Chiron Sport. Styringen skal visstnok være modifisert, og bakdifferensialen skal være hakket hvassere satt opp.

Takket være enda mer karbon, reduseres vekten noe. Disse justeringene til sammen sørger for at Chiron Sport 110 er fem sekunder raskere rundt verdenskjente Nardo Ring.

I løpet av året får denne bilen antagelig en norsk eier.

0-300 km/t på 10 sekunder

Hva den nye modellen kommer til å koste er ikke kjent. Sant å si er ikke det spesielt relevant heller for de 20 «kundene». Her skal det ikke stå på lommeboken.

Dagens Chiron koster rundt 30 millioner kroner, og nærmere 50 millioner dersom noen skulle finne på å registrere den i Norge.

Vi i Broom har møtt Arne Fredly tidligere. Her fikk vi et eksklusivt møte med hans Bugatti Chiron. Bilen som gjør 0-300 km/t på rundt 10 sekunder, i følge eieren selv.

Til Broom forteller Arne at han nylig har bestilt nye superbiler for den nette sum av 200 millioner kroner.

I videovinduet under kan du se vårt møte med Bugattien, og bli bedre kjent med bilentusiasten, som akkurat nå eier biler for rundt 400 millioner.

Artikkeltags