De tøffeste av de tøffe

Taktikere. Andreas Sandnes Olsen (fra venstre), Mathias Iversen, Geir Haukås og Bente Haukås er veldig opptatt av å planlegge løpet riktig. ? Det er viktig å finne seg noen å ligge bak og å spare flest mulig krefter til stigningene kommer, etter at vi passerer Rognan. Foto: Øystein Hernes

Taktikere. Andreas Sandnes Olsen (fra venstre), Mathias Iversen, Geir Haukås og Bente Haukås er veldig opptatt av å planlegge løpet riktig. ? Det er viktig å finne seg noen å ligge bak og å spare flest mulig krefter til stigningene kommer, etter at vi passerer Rognan. Foto: Øystein Hernes

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

For noen av deltakerne handler det kun om å fullføre. Sjekk sykkeltipsene!

DEL

Juniorene Mathias Iversen og Andreas Sandnes Olsen og seniorene Geir Haukås og Bente Haukås skal sammen med flere andre få bryne seg på den tøffeste ruta under årets Midnattsolritt.

For dem betyr resultat og prestasjon alt.

– Alle vi sykler aktivt på fritiden for Bodø Cykleklubb så det er naturlig for oss sykle Salten Rundt. Det er den største utfordringen og krever mer av oss som ryttere. Det er ikke ei rute man kan være gratispassasjer i. Derfor har vi trent godt og målrettet nå i forkant, sier Geir Haukås.

Tar bilistene hensyn til de som sykler? Delta i debatten her!

– Salten rundt er prestisjefylt ritt som det er status å gjøre det bra i. Målene er å forbedre tidene fra i fjor og vinne våre respektive klasser, sier syklistene.

Å planlegge løpet underveis og tenke taktisk er det viktigste, ifølge dem.

– Den første strekningen fra Bodø til Fauske må man være forsiktig og spare på kruttet. Man må kjøre så økonomisk og kynisk som mulig for å spare krefter til fjellene som kommer etter Rognan, sier Haukås.

Tipsene

For han, Iversen, Sandnes Olsen og Haukås er forberedelsene essensielle.

– Vi sykler flere timer flere ganger i uken for å prestere best mulig under rittet. Kosthold og utstyr er også viktig. Ellers blir vi «rævkjørt» av de beste i løypa.

De fire tøffingene deler gjerne sine tips med andre som skal sykle rittet. Her er noen av dem:

* Sjekk at alt av utstyr er i orden i god tid.

* Kle deg etter været. Ikke kle på deg for godt. Husk at du blir varm av å sykle.

* Få i deg nok næring både i forkant og under selve rittet. Det er lurt å få i seg nok karbohydrater 3-4 dager før. Hvis man ikke har fått i seg nok karbohydrater blir turen unødvendig tung.

* Ikke tren for hardt og for mye den siste uka. Ta heller ei lett intervalløkt på sykkel to dager før rittet. Bruk dagen før rittet til å la musklene hvile og kroppen restituere.

Spektakulært

Selv om resultatene er viktige for dem, spiller også opplevelsen en viktig rolle.

– Det er noe eget ved å sykle denne ruta. Omgivelsene er jo bare helt nydelige. Naturen, fjellene, folket i løypene. Det gir oss ryttere en ekstra guts for å gi det lille ekstra. Det er en spektakulær løype med tunge stigninger, men også en spektakulær opplevelse, sier Bente Haukås.

Nå ber hun og treningskameratene hennes til værgudene.

– I fjor var det helt nydelige forhold, så vi håper at det gjentar seg i år. Været var så godt da at det var en drøm å sykle. Hvis været blir dårlig blir resultatene dårlig, og det vil vi ikke ha noe av.

Artikkeltags