Advarer mot ny svindelbølge: – Dette var ikke mulig før, og nå er det mulig

Sparebank 1 Nord-Norge advarer mot nye og utspekulerte svindelmetoder. Flere er rammet den siste tiden.

DEL

(iFinnmark): Logger du deg inn i nettbanken til Sparebank 1 Nord-Norge i dag, ser du følgende melding: «Pass på – svindlere utgir seg for å være oss!»

– De har tatt en ny retning. De er mer utspekulerte og profesjonelle enn før, sier kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås.

Den siste tiden har flere personer blitt kontaktet av svindlere som utgir seg for å være ansatte i banken. Det nye svindelforsøket skal se og høres slik ut:

– Når de ringer er det vårt nummer som kommer opp i mobilvinduet. De snakker norsk, og presenterer seg med navnet på våre rådgivere, sier Loftås.

Og mange har blitt lurt. Det skal nemlig være vanskelig å avsløre svindelen.

– Hvis man slår opp nummeret får man opp vårt navn. Dette var ikke mulig før, og nå er det mulig.

Dette bør du gjøre og ikke gjøre

Han ser en klar økning i antall svindelforsøk.

– Det er også mange tilfeller vi ikke får vite om, hvor folk er våkne og legger på. Vi er mest innkoblet når ting går galt, men vi ser helt klart en økning, og det tilskriver vi det faktum at de blir mer og mer profesjonelle.

Disse forholdsreglene bør du ta:

– Vi kontakter mange kunder hver eneste dag, men husk at vi aldri vil spørre deg om å oppgi beskyttelsesverdig informasjon, som passord, brukernavn eller kortinformasjon. Du skal aldri dele dine passord med noen. Ikke engang med de du kjenner. Hvis du tror du kan ha blitt utsatt for svindelforsøk, må du ta kontakt med oss snarest, sier Loftås.

ADVARER: Stein Vidar Loftås i Sparebank 1 Nord-Norge.

ADVARER: Stein Vidar Loftås i Sparebank 1 Nord-Norge. Foto:

Artikkeltags